Annons

Pirat dumt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag hoppas att detta är rätt forum, annars hjälper säkert någon mig tillrätta.

Jag har köpt mig en begagnad F5'a och för ett tag sedan råkade jag höra en mycket allvarlig historia.

En person köper två! F5'or, snålar på optiken och anväder Sigma.

Båda husens elektronik eldades upp.
Serviceingenjörens första kommentar var: Har du använt piratobjektiv?

Är det så här illa?
Har någon hört talas om fler liknande fall?
Är det lika illa för andra märken?
Vad gäller garantimässigt?

Sedan tidigare har jag ett Sigma 24/2,8 men det vågar jag inte använda på min F5'a.
Hoppas på klarhet /Erik Schalin
 

mipert

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
...Båda husens elektronik eldades upp.
Serviceingenjörens första kommentar var: Har du använt piratobjektiv?...
Nej, jag använde tändvätska! Förlåt, kunde inte hålla mig.

Har aldrig hört talas om något sådant?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Euum... Naturligtvis gäller garantin.. Står ingenstans att du MÅSTE använda orginaloptik....

Förmodligen ett annat fel... Att ett piratobjektiv skulle klara av att steka kretsarna är för mig ett mysterium. Piratobjektiv använder ju samma ström som orginalobjektiven...

Detta påminner starkt om bläckstråleskrivare och piratbläck som pajjar skrivaren...
 

Kramer

Aktiv medlem
Att piratobjektiv skulle bränna kretsarna?!
Öh...hmm..aldrig hört talas om. Se bara på Tamron, Sigma, mfl mfl.
Tamron tex gör enbart objektiv till Nikon, Canon, mfl...inte har den bränt mina kretsar. Och skulle väll inte påstå att det handlar om att snåla..det handlar om att skaffa bra objektiv. Sen om det inte är Nikkor, det spelar ingen roll för min del iallafall. Så länge den är fullt kompatibel.

Har själv en Nikon F80 och inga Nikkor objektiv...för tillfället. Har ALDRIG haft problem. Och får klockrena bilder...
 

Pongu

Aktiv medlem
Nikon varnar för att använda piratobjektiv i sina manualer, troligtvis eftersom de vill sälja sin egen optik och för att de inte kan garantera att allt annat som finns på marknaden fungerar. Hundratusentals fotografer använder dock piratobjektiv, och skulle de "bränna kretsar" skulle detta få mycket mera uppmärksamhet. Men du kanske har lyckats få tag på et riktigt måndagsexemplar som besatts av en ond ande? Låter som en vandringshistoria.

/Pontus
 
ANNONS