Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter och "rörliga" gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

lynxx

Avslutat medlemskap
Ibland ser man, bl a här på Fotosidan, att vissa tycker att det är en stor nackdel att den främsta linsen i ett objektiv vrider sig vid zoomning och/eller focusering. Ofta ser man åsikter om att användning av polarisationsfilter skulle försvåras eller näst intill omöjliggöras på sådana objektiv.

Den lilla tekniska know-how jag besitter säger mig att det är skillnaden i vinkel mellan polfiltrets bägge skivor som är avgörande för effekten och inte hela filtrets vinkel gentemot filmen eller motivet.

Eller har jag fel?

Ett polarisationsfilter har bara en "skiva". Det är det polariserade ljuset som reflekteras av olika material (vatten, glas, plast etc) som synliggörs med ett polarisationsfilter. Polariationen är som störst i ett band över himlen vinkeltätt mot solen.

Mitt polfilter har 2 skivor som jag kan justera mot varandra d v s jag vrider den ena av de två ringarna och får klart olika effekter. När jag vrider hela filtret med dess bägge skivor ser jag ingen skillnad. Finns det olika typer av cirkulära polfilter också. Mitt kostade någonstans runt 300:- och är säkerligen inte av Rolls-Royce-typ.

Är du verkligen säker på att det är två skivor? Det låter märkligt och skulle inte göra någon nytta. Polarisationsfilter är laminerade med två glas och ett lager i mitten, men glaset är bara som skydd och det skulle bara göra paketet mer känsligt att göra den rörlig.

Ett "circulärt" polarizationsfilter består av ett linjärt polarisationsfilter som filtrerar bort en viss polarization (beroende på filtrets rotation gentemot det infallande ljuset, och således motivet) därefter sitter ytterligare ett filter som sprider det nu linjärt polariserade ljuset över lika mycket horizontellt polariserat ljus som vertikalt. Detta för att inte sensorer i kameran som enbart är känsliga för en viss polarisation skall ge knasiga värden).

ANNONS
Götaplatsens Foto