Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter till FD

Produkter
(logga in för att koppla)

Blåvinge

Medlem
Jag ska nu köpa ett 58mm Polfilter till ett Canon FD objektiv o jag undrar om det går lika bra att använda ett Cirkulärt Polarisationfilter eller är det linjära som måste användas?

Det kanske inte säljs nya linjära Polfilter idag?
Utan då får jag vända mig till någon begagnathandlare.

Det beror på vad det sitter för kamera i andra änden på objektivet, men är det någon av de äldre Canonkamerorna så går det bra med båda.

De kameror jag kommer att använda är:
Canon EF
Canon A1
Canon AT1

Samt Några 55mm objektiv med hjälp av en stepring.
Men jag undrar hur det går med 24mm objektiv.

Det går bra med ett cirkulärt. De linjära filtren gör att autofokusen inte fungerar. Det är dock bara en eller två FD-kameror modeller som har autofokus, och det blev aldrig någon hit.

Jag har aldrig hört talas om att man inte kan ha cirkulära polfilter för kameror utan autofokus, dock är det inte nödvändigt.

Har själv kört ett cirk. pol.filter på en A1, en F1 New och en T-90, med utmärkt resultat. Dessutom kan du ju använda ett cirkulärt polfilter på nyare kameror du kanske skaffar i framtiden.

/Jens

Linjärt polfilter tillsammans med en A1 går alldeles utmärkt, det använder jag själv.

Filter på en 24 mm kan vara vanskligt, oavsett vad det är för filter, eftersom det kan bli vinjettering. Det får man kolla med några provfoton. Polfiltrens fattning är något tjockare i allmänhet vilket ytterligare ökar risken för vinjettering.

Polfilter på vidvinkel ger ofta ojämn verkan på himlen pga att det är just vidvinkel som tar med mycket himmel. Polariseringseffekten varierar ju med vinkeln mot solen. Detta oberoende av om det är linjärt eller cirkulärt polariserat.

I andra sammanhang, när det bara är lite himmel med, eller ingen alls, så spelar det mindre roll. T.ex om du ska släcka reflexer i vatten eller fönster.

ANNONS
Götaplatsens Foto