Annons

Poträttinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Hejsvejs på er alla. Jag har en Fujifinepix 5000 som jag är mycket nöjd med. Men nu undrar jag vilken inställning som är bäst när man fotar porträtt vid

1. En flicka med ljusa kläder mörk bakgrund

2 . Flicka med mörka kläder och ljusbakgrund

3 . En flicka med ljusa kläder och ljusbakgrun

4. En flicka med mörka kläder och mörkbakgrund.

Jag vet att det finns en poträtt val men jag undrar om det finns bättre på P,S,A,M?

Hur skall inställningen på blixten vara?

1 Vid låg belysning vid vintertid

2, vid lite mer belysning på vintertid?

Skall jag fota i Raw eller som vanligt??

Tänkte göra poträttbilder (julbilder) på min dotter senare i höst.



Tack på förhand

Mats
 

Jeppe

Aktiv medlem
Man SKULLE kunna svara såhär:

1. Mät flickans kläder, om det är vita kläder, placera dessa i +2.

2. Mät flickans kläder, är de svarta, placera dessa -2

3. Mät ljuset, kompensera + ett till två steg, beroende på hur ljust motivet är

4. Mät ljuset, kompensera - ett till två steg, beroende på hur mörkt motivet är

5. A

6. Ingen blixt, använd stativ

7. se 6

8. RAW

Som sagt.. Man KUNDE svarat så, men det gör jag inte, eftersom jag inte har någon aning om vilka inställningsmöjligheter, eller ljusmätningsmöjligheter du har med din kamera.

Att fotografera porträtt, handlar mycket om att kontrollera ljuset och exponera rätt. Om du använder RAW, så kan du justera detta i efterhand i ditt konverteringsprogram.
 

Biber

Aktiv medlem
Att ingen har svarat innan beror på att det inte går att svara rakt av på den där frågeställningen. Lär dig använda kamerans ljusmätare, manualen är ett bra ställe att börja.
 

Christerart

Aktiv medlem
Biber skrev:
Att ingen har svarat innan beror på att det inte går att svara rakt av på den där frågeställningen. Lär dig använda kamerans ljusmätare, manualen är ett bra ställe att börja.
Jonas is quite right - you have to decide what's important in the image you want to create and then measure from that.

Read the manual, red some other books on what you're interested in - I have no idea if the camera you got is capable of manual adjustments so in this case you're basically on your own...=*^)
 

Christerart

Aktiv medlem
test and test

MatsÅ skrev:
Med andra ord är det bara o testa! test and learn.
Mats,

"you've got it - my God - I think you got it!"

to paraphrase from My Fair Lady...=*^)

and think how much fun you'll have - now you'll have a great excuses to get good looking members of the fair sex to sit for you...=*^)
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Christer är du en jänkare som förstår svenska eller är du svensk som älskar att skriva på engelska??
 

Christerart

Aktiv medlem
MatsÅ skrev:
Christer är du en jänkare som förstår svenska eller är du svensk som älskar att skriva på engelska??
Mats,

I am by birth a Swede but by all the years I've lived in the States I am a Yankee as you call it and my Swedish is no more - you know the old saying - use it or lose it - well - I lost it - or most of it anyway...=*^)

I can read it fairly well (I think - guess a lot - the language has really changed in the last 25 years) but writing it is a pain in the butt..=*^)

Christer
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Jag har nu provat ta lite bilder på min lilla flicka. Ljuset var precis så mörkt att man var tvungen att tända taklampan lite grann (det var klockan 13 men vi hade dragit ner persieenerna i biorummet) Sessan Emelie låg i en huvudsak blå soffa. Sessan Emelie hade en vinrödtröja på sig. Vad jag kom fram till är att Motivvalet poträtt med en långsamsynkad blixt och röda ögon blev det bästa resultatet.
 
ANNONS