Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa förbi 6400 med FM3A?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrinsValium

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det går? Om man ställer ISO värdet på tex 3200 går det inte att ställa in överexponering i mer än ett steg. Vid 6400 går det inte alls.

Men vad händer om man sätter i en film som är DX-kodad till 3200 och vrider på överexponeringsratten?

Eller är man helt enkelt tvungen att ställa in tiden själv?

Utan att nu ha en FM3A tillgänglig för referens verkar det ju som du beskriver att för att nå högre ISO än 6400 vid manuellt inställt ISO får du ställa in detta genom att själv justera tid alt bländare.

Ang DXkodning..
Du kan ju ganska enkelt testa vad som händer med DX-kodade filmen. Stoppa i kasetten utan att ladda fil (om det nu går), klicka fram till första exponeringen. Leta upp något lämpligt objekt att mäta ljuset mot. Se efter vad ljusmätaren föreslår för slutartid vid given bländare. Vrid exponeringskompensationen till ett steg under (ISO 6400), kontrollera nu den ungefärliga slutartiden, som borde vara ungefär ett helt tidssteg kortare. Vrid ytterligare ett steg nedåt (ISO 12500) och kontrollera tiden vid samma bländare, tiden borde bli ytterligare ett helt steg kortare.

Om du nu justerar slutartiden ytterligare ett helt steg kortare så exponerar du enligt ISO 25000.

Ah!! Smart! Det kan man förstås klart göra. Du är ett geni.

Problemet är att högsta ISO som går att ställa in är 6400 och har man gjort det så går det inte att vrida kompenseringsratten (samma ratt) högre så jag bara undrade om nån visste vad som hände om man försökte lura kameran genom att använda DX-kodningen.

Ska pröva din metod så fort jag får hem min beställda film.

Okejda. Det var ett tag sen jag fick hem den dar filmen. Bilder blev det ocksa. Laddar nog upp ett par stycken nar jag kommer hem i augusti.

Det gar for ovrigt inte att lura kameran. 6400 ar det hogsta den klarar av. (eller iaf som den vill forsoka med.)

Frågan var ju om man kan lyckas göra det utan att behöva fippla på tidsinställningen och det går alltså inte. Tyvärr.

Man kan koda om kassetten men jag vet inte hur högt DX-kodningen är definierad och jag vet inte hur högt kameran hänger med.

Å andra sidan, exponerar man efter så höga ISO-tal så pass ofta att det är värt besväret?

Nej! Troligen inte. Jag är inte säker men jag tror att kameran bara klarar 6400 på DX-kodningen. Vore skoj att veta hur DX-kodningen funkar dock. Har du nån sida med information om det?

ANNONS
Götaplatsens Foto