Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Printa canvas i 150 pixels/inch eller interpolera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag ska beställa min första lite större canvasbild hos Crimson och funderar lite på det där med upplösning och skärpning.

Bilden är denna och den är på 3343x2362 pixlar, vilket utan interpolering ger en upplösning på 150 PPI vid bildstorlek 60 x 40 cm.

Vad säger ni som har erfarenhet? Ska jag låta printa den i 150 PPI, eller ska jag interpolera den till låt säga 200 PPI?

Hur gör jag lämpligen med skärpning? Ska jag skärpa "som vanligt" eller?

Fördelen med canvas är ju att allt inte syns sådär tydligt, men själv skulle jag interpolerat den till den upplösning Crimson skriver ut sina canvasbilder i. Om inte du interpolerar bilden till Crimsons utskriftsupplösning, så gör Crimson det åt dig, och fördelen med att du gör det själv är att du har kontroll över utskriftsskärpningen. Har du ingen specifik skärpningsprocess, så skärp så att det ser överskärpt ut på din bildskärm, då blir det skarpt i utskrift.

canvas är ett väldigt förlåtande material o bilden är endast i 60x40 storlek så är den bara skarp från början så tror jag inte att det kommer vara något problem. Det finns riktigt bra interpolerings program alien skin har en som heter blow up som är riktigt bra. Du kan testa deras program fullt ut utan kostnad i minst två veckor. Angående skärpningen så skärper man canvas lite mer än tex papper så bilden ska se lite överskärpt ut på data skärmen. Du borde kunna be crimson om en testremsa på ditt motiv innan dom trycker på (stora) knappen.

Över 180dpi behöver du inte gå. Du ser ingen skillnad därefter. Sedan hur lågt man kan gå är mycket beroende på motiv, men PS interpolerar så bra idag så jag skulle interpolera upp den.
Mathias, Proformat

Vad blir skillnaden på egen interpolering i Photoshop eller ifall ni på labbet gör det? Blir det någon synbar skillnad? Frågan är alltså: är det mödan värt att göra det själv, eller kan man lika gärna låta fotolabbet ordna det?

ANNONS
Götaplatsens Foto