Annons

Prisbild för äldre supertelen?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Hej.

Knepig fråga kanske, men är det någon som vågar sig på att värdesätta några äldre manuella (eller tidiga AF) supertelen?

Jag har idag 200mm som mest tele i min väska, med en 2x telekonverter. Detta räcker inte, men när jag tittar på prisbilden på 300mm och mer är det helt klart för dyrt nytt. T.ex. Nikkor AF-S 300mm/f4. Därför är jag lite intresserad av äldre manuella alternativ.

Vad är rimligt pris på t.ex. 400mm/f2.8, 400/f3.5, 500/f4 och 600/f4 ? Alla i AI-s antar jag. Möjligen AI-P 500mm/f4, den verkar riktigt trevlig.

Jag fick tag på ett Nikon AIS 300/2.8 + Nikon 1.4A Teleconverter + UV-filter för 5000 kronor. Objektivet är i bra skick och används nästan på varje fotoutflykt, köp av ett sånt rekommenderas varmt.

Nikon ED 500/4 P för tolvtusen

Jag betalade cirka 12.000:- för ett fint Nikon ED 500/4 P (manuell fokusering) som jag för några år sen hittade i fotosidans annonsmarknad.
Objektivet var naturligtvis skavt som begagnade naturfotogrejor blir, men inte mycket.
Renoverade dessutom bajonetten (var sliten o med glapp) för några tusen. Man fick skicka efter reservdelar från Japan, det tog en och en halv månad om jag minns rätt.
500 P är ett underbart objektiv, förhållandevis lätt och jäkligt skarpt.

Såg för något år sen en manuell Nikon 600/4 på en större fotofirmas webb (var det Hegethorns?) för mellan 12- och 13-tusen. Det fanns ingen bild så jag vet inget om skicket.

OT:
Glöm inte att du även måste ha ett rejält (dvs ganska dyrt, tyvärr...) stativ för att få stabilitet med ett supertele. Jag har ett av de mindre Sachtlermodellerna i aluminium (DA 75 L) med en Burzynski Protec kula bultad direkt ovanpå "bowlen". Den kombinationen är superstadig. Allt är köpt begagnat på fotosidans annonssidor.
Sachtlerstativet finns hos Scandinavian Photo. Burzynski finns hos Isarfoto Bothe GmbH.

Jag fick tag på ett Nikon AIS 300/2.8 + Nikon 1.4A Teleconverter + UV-filter för 5000 kronor. Objektivet är i bra skick och används nästan på varje fotoutflykt, köp av ett sånt rekommenderas varmt.

Oj, det var billigt. Skulle jag se ett sån deal skulle jag nog inte tveka. Får hålla ögona öppna.

Jag betalade cirka 12.000:- för ett fint Nikon ED 500/4 P (manuell fokusering) som jag för några år sen hittade i fotosidans annonsmarknad.
Objektivet var naturligtvis skavt som begagnade naturfotogrejor blir, men inte mycket.
Renoverade dessutom bajonetten (var sliten o med glapp) för några tusen. Man fick skicka efter reservdelar från Japan, det tog en och en halv månad om jag minns rätt.
500 P är ett underbart objektiv, förhållandevis lätt och jäkligt skarpt.

Det är kanske några tusenlappar dyrare än jag har ändå, men när man läser så verkar alla eniga om att 500/4 P är riktigt bra och dessutom förhållandevis lätt och smidigt. Får helt klart hålla utkik, fast min budget är nog max 10000 tråkigt nog.

ANNONS
Götaplatsens Foto