Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fjärrutlösare och Sony A7r2

Produkter
(logga in för att koppla)

almeich

Ny medlem
Jag har en Sony A7r2 och några IR fjärrutlösare (dom som kostar några euro per styck och som har en knapp for omedelbar utlösning och en knapp för utlösning med 2 sek fördröjning). Tidigare funkade allt som det skulle oberoende av om kameran var inställd för manuell skärpeinställning eller autofokus.

Sedan några veckor funkar fjärrutlösningen med och utan fördröjning bara med manuell skärpeinställning.

Om jag väljer AF fungerar fjärrutlösningen korrekt vid utlösning med 2 sek fördröjning.

Om jag trycker på knappen för omedelbar utlösning ställer kameran skarpt men exponerar inte.

Jag har tre fjärrutlösare och det är samma problem med alla. Batterien är nya och full-laddade, det har jag kollat med voltmeter. Egentligen var kollen onödig eftersom kameran mottager signalen, annars hade den väl inte ställt in skärpan.

Vad skall jag göra för att kunna använda fjärrutlösningen utan fördröjning när jag kör AF?

ANNONS
Götaplatsens Foto