Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ISO-hjul utan siffror på Mamiya 645

Produkter
(logga in för att koppla)

DasJazz

Ny medlem
Hej! Jag fick nyligen tag på ett extra magasin till min 645. Hade redan laddat med film när jag märker att dekalen med siffrorna har lossnat. Har ingen aning vilken ISO den var inställd på innan. Testade att hitta samma föreslagna slutartid med mitt andra magasin som är inställt på 400 men det verkar vara liknande tider på många av inställningarna. Hjulet går runt hela vägen så kan inte riktigt utgå ifrån att det finns ett noll-läge.

Finns det något jag kan göra eller måste jag chansa med inställningarna framöver med det nya magasinet?
 

Andreas U

Aktiv medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av just 645:an men väl andra mellanformatare o måste ändå ställa en kontrollfråga, är du säker på att det är på magasinet du ställer iso?
På många andra är det bara en "kom-i-håg" på magasinet som inte styr någon form av ljusmätning, detta brukar i huvudsak ställas in på huset.
 

DasJazz

Ny medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av just 645:an men väl andra mellanformatare o måste ändå ställa en kontrollfråga, är du säker på att det är på magasinet du ställer iso?
På många andra är det bara en "kom-i-håg" på magasinet som inte styr någon form av ljusmätning, detta brukar i huvudsak ställas in på huset.
Yes, det är på magasinet! Datan överförs via nån sorts kontakt till kamerahuset och mätaren i prismat.

Har kollat runt nu och det verkar som att jag är körd såvida jag inte börjar använda en extern mätare. Om någon har något tips jag inte tänkt på, hit me up!
 
ANNONS