Annons

Processor eller minne till iMacen?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte köpa den näst "bästa" iMacen 27 tum. Den går på runt 16 000 och sen har jag 2 000 extra som jag tänkte lägga på nåt extra i den. För den summan får jag antingen:

3,60GHz Intel Core i5

eller

8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB

"original" så har den alltså: 3.20GHz Intel Core i3 med 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

Ni som är experter på datorer kanske kan ge mig en vägledning om vad jag ska välja för att få mest för pengarna?

Jag ska mestadels använda datorn till photoshop, lightroom och att surfa på nätet. Ingen videoredigering eller nåt sånt. Drömmen är att kunna öppna stora bilder i photoshop och köra filter utan att vänta i fem minuter :) Frågan är om man ska lägga till processor eller sånt minne.

En andra fråga är hur det kan komma sig att Apples värstings-iMac har 2,80 GHz när denna som jag kollar på har 3,20 GHz. Jag trodde alltid att mer var bättre?

Hälsningar
Fredrik

Hej,

Jag tänkte köpa den näst "bästa" iMacen 27 tum. Den går på runt 16 000 och sen har jag 2 000 extra som jag tänkte lägga på nåt extra i den. För den summan får jag antingen:

3,60GHz Intel Core i5

eller

"original" så har den alltså: 3.20GHz Intel Core i3 med 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

Ni som är experter på datorer kanske kan ge mig en vägledning om vad jag ska välja för att få mest för pengarna?

Jag ska mestadels använda datorn till photoshop, lightroom och att surfa på nätet. Ingen videoredigering eller nåt sånt. Drömmen är att kunna öppna stora bilder i photoshop och köra filter utan att vänta i fem minuter :) Frågan är om man ska lägga till processor eller sånt minne.

En andra fråga är hur det kan komma sig att Apples värstings-iMac har 2,80 GHz när denna som jag kollar på har 3,20 GHz. Jag trodde alltid att mer var bättre?

Hälsningar
Fredrik

Du kan gott peta in 8GB det har jag gjort funkar kanonbra =)

Vilket alternativ som är bäst beror på vad du ska använda maskinen till.

Tänk dock på att minnet kan du enkelt själv bygga ut senare. Processorn är däremot inget som en vanlig användare enkelt kan byta ut, om det ens är möjligt att byta till i5 på ett moderkort konstruerat för i3.

Du ska ha i5 för pengarna. Som tidigare skrivits så kan man uppgradera minnet senare om man skulle vilja men processorn går inte att uppgradera i efterhand. i5 processorn är fyrkärnig och i3 bara dubbelkärnig så i5 är klart snabbare.

Angående den fetaste iMacen så är det en i7 processor som sitter i den och det finns en massa turboboost och hypertreading och annat automagiskt som gör att den är ännu snabbare trots att den har lägre klockfrekvens.

Det finns massor att läsa om detta så det är bara att googla på i5 vs i7.

M

3,60GHz Intel Core i5

eller

Du ska absolut inte lägga pengarna på ytterligare arbetsminne -- i alla fall inte direkt från Apple. När du fått datorn kan du själv köpa 2x2 gig för en tusenlapp (halva priset alltså) och stoppa i.

Och du vet väl att Applestore ger 1000 kr rabatt just i dag?

Du ska ha i5 för pengarna. Som tidigare skrivits så kan man uppgradera minnet senare om man skulle vilja men processorn går inte att uppgradera i efterhand. i5 processorn är fyrkärnig och i3 bara dubbelkärnig så i5 är klart snabbare.

Nu är det ju bara det att det finns ett flertal tvåkärniga i5, och en som har 3,6 GHz i klockfrekvens lär vara en sådan. Sedan är det möjligt att man kan tycka att det är motiverat med i5 ändå, men inte för att den är fyrkärnig i det här fallet.

Att köpa uppgraderingar av hårddiskar och minne mm från Apple brukar vara en mycket dålig affär som Erland skriver.

Att köpa uppgraderingar av hårddiskar och minne mm från Apple brukar vara en mycket dålig affär som Erland skriver.
Det lite ironiska är att jag nyligen själv beställt en dator med extra minne direkt från Apple. I nya Macbook Air är det svårt att själv bygga ut arbetsminnet från 2 till 4 gig. ;-(

Vilket alternativ som är bäst beror på vad du ska använda maskinen till.

Tänk dock på att minnet kan du enkelt själv bygga ut senare. Processorn är däremot inget som en vanlig användare enkelt kan byta ut, om det ens är möjligt att byta till i5 på ett moderkort konstruerat för i3.

Rent tekniskt sett har i3 och i5 samma socket, samma kylning samma format och moderkort som stöder den ena stödjer den andra. (i7 finns dock i både socket 1156 och 1366)

Om sedan Apple valt att _spärra_detta genom att aktivt kolla vilken CPU som sitter i någonstans i EFI låter jag vara osagt.

Nu är det ju bara det att det finns ett flertal tvåkärniga i5, och en som har 3,6 GHz i klockfrekvens lär vara en sådan. Sedan är det möjligt att man kan tycka att det är motiverat med i5 ändå, men inte för att den är fyrkärnig i det här fallet.

Apple har ingen i5 3.6 i sortimentet. Det fanns en 3.06 innan men det är den förra modellen. Det som finns nu är :

27" i3 3.2 dualcore , i5 2.8 quadcore och i7 2.93 quadcore

M

Tillägg: ops! fel av mig det finns visst en 3.6 i5 också den är visst dualcore men stödjer i alla fall turboboost. Jag tycker dock att den minsta quadcore (i5 2.8) är det smarta köpet.

Senast ändrad:
Jag kanske ska tillägga att i5 3.6 stödjer Hypertread medan Quadcore i5 2.8 inte gör det. båda turboboostar dock. Ska man köra program som stödjer många kärnor så är altså quadcore bättre medan dualcore kan vara att föredra i vissa andra fall. Ser man till framtiden så tycker jag quad ändå är att föredra. Photoshop tex är ju numera bra på att hantera flera kärnor.

Märker man med 8gb minne vs 4gb stor skillnad i photoshop om man jobbar med 1 tung bild i taget med ganska många lager i bilden?

Med imac 27 i5 2,6 ghz

Tack för svaren. Det lutar nog att välja processorn så kanske jag i framtiden kan köpa minne vid sidan av. Fast jag tycker det är krångligt att veta vad man ska köpa för att få rätt och risken finns väl att man har sönder nåt om man ska pilla i det själv sen.

Men det får nog bli en senare fråga.

... kanske jag i framtiden kan köpa minne vid sidan av. Fast jag tycker det är krångligt att veta vad man ska köpa för att få rätt och risken finns väl att man har sönder nåt om man ska pilla i det själv sen.
Det är inte alls så svårt. Vilket minne du ska ha är lätt att kolla i din dator, annars vet varje Machandlare. Och när man ska sätta i mer minne i en Imac går det nog inte att göra fel. Det finns en speciell liten lucka där bara minnesmodulerna sitter.

ANNONS
Götaplatsens Foto