Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag önskade att jag tog med mina Nikonprylar, aldrig, jag säger aldrig har jag stått så handfallen som när en Canon 24-70/ ballar ur på ett jobb här i Sydafrika, närmaste stad är Kapstaden men det tar många timmar dit.
Hur i h..... kan en glugg som är mindre än ett år gammal få interna kretsfel så den inte kan användas. Obrukbar.
Jag har rest jorden runt med d1x och d2x och aldrig haft något strul med Nikongluggarna.
Så mycket för L-kvalitet, och min 70-200 vinjetterar så förbannat tillsammans med 5d så jag får sitta varje kväll och korrigera bilder i oändlighet, nu har motljusskyddet åkt av, inte ens det är dimmensionerat OK för gluggen och på 70mm.
Canon i Sverige har försökt hjälpa mig med en serviceverkstad här i SA men vad hjälper det när avstånden är stora och det är nu jag behöver gluggen.

Hälsningar från en sur Risedal

Ja sånt där suger rätt hårt. Man tycker nog att man ska kunna lita på sin utrustning. Frågan är om det just är ett Canon specifikt problem? Hur som helst så tycker jag att L-gluggar ska fanimej funka. Att sitta på en annan kontinent och bli "skadeskjuten" är inget man längtar till direkt. Min utrustning har hittills funkat i alla väder och länder (peppar, peppar). Jag kan fullt förstå din irritation, jag skulle nog själv starta ett mindre kring mot tillverkaren och kräva kompensation eller ersättning för extra kostnader alternativt förlorad inkomst i samband med uppdraget. I allafall när det rör sig om en L-glugg som ska borga för kvalité och hållbarhet.
Det är väl det man betalar för, eller?

mvh/Ove (som lider med dig)

froderberg skrev:
Du har säkert rätt i det mesta, men Canons motljusskydd sitter väldigt mycket bättre på än Nikons. ;)

På vilket sätt då Magnus?
Mikael

PS på att låna ett objektiv, jag har lånat en kitglugg 17-55 till min backupkamera 30d, men det är ju inte så jag har tänkt mig tillvaron utan 5d som huvudkamera med fungerande 24-70. En viss skillnad på bildkvalitet kan ses.

Låg i 26 gradigt vatten i går kväll med en virre i handen och tittade på stjärnorna och funderade på hur man skall lösa arbetet.
Allt är mao inte jävligt

Senast ändrad:
Tråkigt Mikael !

Kör på med backupen ?

Klart att detta kan ske också med Nikongluggar eller varför inte med Cosina..

Tillfälligheter är det nog snack om här. Hoppas bara inte att "murphys law" slår in nu då..

Kör hårt !

MVH Niclas, som aldrig litat blint på ngn teknisk pryl... !

Förstår inte hur du kan klaga när du ligger i 26-gradigt vatten och med en virre i näven?

Tråkigt att höra att grejerna inte funkar. Hoppas att det ordnar sig för dig.

macrobild skrev:
På vilket sätt då Magnus?
Mikael

På motljusskydden till Nikongluggarna (17-55/2,8 och 70-200 VR) sitter en knapp som frigör motljusskydden. Tyvärr skaver knappen lätt mot kroppen när man bär kameran på axeln.

17-35:an fungare däremot utmärkt.

Jag har varit med om att få jaga nikonmotljusskydd på golvet genom fullsatta tunnelbanevagnar. Mina canonskydd har aldrig lossnat.

Har sett många nikonpressfotografer med fasttejpade motljusskydd.

Inte ska man väl virra på i Sydafrika. På landsbygden utanför Kapstaden kryllar det ju av trevliga vingårdar :).

BugEyes skrev:
Jla otur!

Men inte har du väl åkt ända dit med bara en glugg?
nej med tre gluggar
har en kollega som åkter jorden runt och fotograferade samma saker som jag, leica m6 med en 35:a
35:an fungerar alltid, min Canonglugg gör det inte
Mikael

nutte skrev:
Inte ska man väl virra på i Sydafrika. På landsbygden utanför Kapstaden kryllar det ju av trevliga vingårdar :).
Körde faktiskt upp till några och på vänster sida om än inte nära Kapstaden
M

PS skall tillägga att Canon svenska har gjort allt de kan, men avstånden är för stora, ungefär som att åka från Lund till Umeå för att kolla om gluggen går att fixa medan jaq är här.

Senast ändrad:
Jag säger som Jonas Lindkvist på DN:

"Zoomarna håller inte i längden. De tappar skärpan."

Men den killen har faktiskt slitit ut en fast glugg också. Hans 35/1,4 är mekaniskt utsliten, men fortfarande skarp.

24-70/2,8 är liksom flera andra zoomar lite vek och behöver justeras lite då och då om man är mycket ute i fält.
Jag har fått justera alla mina Canonzoomar (16-35, 24-70, 70-200) då de börjat glappa efter några år.

macrobild skrev:
Körde faktiskt upp till några och på vänster sida om än inte nära Kapstaden
M

PS skall tillägga att Canon svenska har gjort allt de kan, men avstånden är för stora, ungefär som att åka från Lund till Umeå för att kolla om gluggen går att fixa medan jaq är här.
Jo, och vägarna kan plötsligt vara avstängda så man får köra stora omvägar..

Hoppas det fixar sig i alla fall.
mvh/Kalle
f.d. D2X-ägare - saknar den emellanåt, speciellt farten i handhavandet, även om den brusar mer än 5D..

Om den går att fokusera manuellt utan ström kan du ju tejpa över kontakterna och använda på full bländare.

macrobild skrev:
....... och min 70-200 vinjetterar så förbannat tillsammans med 5d så jag får sitta varje kväll och korrigera bilder i oändlighet, nu har motljusskyddet åkt av, inte ens det är dimmensionerat OK för gluggen och på 70mm.

Med all respekt: men du verkar ju inte ha förberett dig så mycket inför resan.. Du åker väl inte på jobb till sydafrika utan att veta hur dina objektiv presterar. 70-200 har väl inte börjat vinjettera nu efter du kommit fram??

/t
P.S.
vinjettering på 70-200..?? har du inte dragit i dig lite för mycket av "virren"??
http://www.the-digital-picture.com/...101&FLIComp=5&APIComp=0&Camera=9&CameraComp=9

tror du inte att det finns folk som ochså rest jorden runt med Canonprylar som har fungerat utan anm.Jag vet två som gjort det.

ANNONS
Götaplatsens Foto