Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Profil till Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag vill minnas att det finns kameraspecifika brusprofiler till Neat Image.

Var hittar jag profil till min KM D5D och hur användet jag den med Neat Image?

Jag skulle föreslå att du gör egna profiler med testkartan som finns på NI:s sida. De profiler som finns att dra hem är gjorda av privatpersoner & jag har inga goda erfarenheter av de flesta av dem, vissa kan vara bra medan andra är rena rama katastrofen.

Du kan mycket väl dra hem & testa men var kritisk & testa noga. Vissa personer har fått dille på att göra massor av profiler för olika slutartider med varje känslighet. Detta anser jag vara mycket onödigt, en till två profiler för varje känslighet är fullt tillräckligt då jag märkt att felprocenten ofta är mycket hög hos dessa som gjort många profiler.

Var nu länge sedan jag gjorde profiler & jag använder mycket sällan NI idag men info om hur du gör hittar du på NI:s sida. Jag har även för ett par år sedan skrivit en handledning om hur man gör, detta finns i en äldre forumtråd som jag tyvärr inte hittar idag.

//Larsa

Var får jag tag i färdiga profiler till NI 4?
De jag hittar på deras hemsida är till NI 5 och kan inte användas till fyran.

Bli medlem i deras diskussionsforum.
Många medlemar har säkert profiler som du kan få.

Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto