Annons

Program för att hålla i ordning på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag söker ett program för att hålla i ordning på mina bilder. Man ska kunna söka och ge olika bilder nyckelord som sedan är sökbara. Den ska gärna klara .NEF bilder alltså RAW format.

Någon som har några tips?

/Jacob

iMatch från photools är visst ett rätt intressant program för katalogiseringar av bilder, även bilder som man har brännt på skiva finns kvar i databasen med hänvisning till aktuell skiva.

http://www.photools.com

/ Jerker

Tycker Downloader Pro är ett utmärkt litet program som automatiskt kan döpa om de digitala bilderna vid nedladdningen så att de istället för kamerans kryptiska filnamn kan heta tagningsdatum och tid (ev med tillägg för ursprungligt filnamn och ditt egna tillägg). Det går också att kombindera med projektnamn etc. Extra bra om man vill kombinera bilder från olika kameror och få dem i kronologisk ordning.

iMatch från Photools en fullfjädrad applikation som stöder alla större kameraformat (Canon inkluderat) och filformat (RAW filer inkluderat). Det är en mycket professionell applikation att växa i, och jag är djupt imponerad av dom hirarkiska attributen som gör det oerhört flexibelt, enkelt och snabbt att tagga sina bilder och sekundnabbt hitta dem. Har kört evalueringsprogrammet några dagar och är mycket nöjd - har nu köpt en licens. Den är billig (50 Dollar + tysk moms) och eftersom upphovsmannen är tysk kan det enkelt betalas via en utlandsbetalning i nätbanken. Utöver bildtaggning finns EXIF/IPTC (heter det så?) editor/viewer, scriptfunktionalitet, batch funktionalitet, stöd för flyttbara medier och web generering inbakat. I stort sett allt är konfigurerbart efter eget önskemål. Kräver att man investerar en halvtimme i manualen (men inte mer!), sedan är man flygfärdig.

Nikon pictureproject 1.1 (kom ut nov 2004) kan du ladda ned gratis ifrån Nikons hemsida. Har bara tittat på det som hastigast men det verkar bra.

iMatch sökfunktion?

Jag fastnar mer och mer för iMatch, ju mer jag läser om det. Verkar vara kanon, men jag undrar över en sak och vänder mig till Er som har kört programmet;

Sökfunktionen verkar vara ypperlig, men går det att söka/sortera bilder efter information i EXIF-datan? T.ex om man vill söka efter alla kort som är tagna med ett visst objektiv, eller kanske alla blixtkort som är underexponerade 1/2 steg osv... Det vore grymt användbart!! Elelr finns det något annat program som kan hantera detta?

Alternativt kanske man får klippar ur all exif och lägga in som en "tag" på varje bild. Men det blir ju lätt omständigt om man ska göra det på tusentals bilder...

//Peter

Är det ingen som gör det så enkelt som jag? Det vill säga döper om filerna med datum, serienummer och text (t.ex. "2004-12-06 1782, gubbe framför kyrktorn.jpg") och flyttar in dem i olika mappar i datorn (kamera\2004\dec). Man får tidsmässig överblick och man kan söka efter bilder med Windows vanliga sökfunktion.

Jag vet ju att det finns diverse "organiseringsprogram" men jag har aldrig fattat vad det är jag missar genom att bara använda vanliga Windows-funktioner?

Patrik: Jag har inte sett den applikationen, men nackdelen med kameratillverkarnas egna "album" är att du sällan eller aldig kan extrahera dina custom properties om du en gång i framtiden väljer en annan kamera (eller ett annat album program). Och tro mig, du vill inte tagga om 15000 bilder om 3-4 år :) Rekommenderar att du kollar det innan. IMatch kan exportera alla data om du vill använda ett annat program i framtiden (fast hur enkelt det är vet jag inte :)).

Peter: Om ingen annan har svarat före i kväll skall jag kolla det, men det borde gå (jag vore tämligen överraskad om det inte gick)

Robert: Det funkar säkert utmärkt om du kommer i håg när du tog en viss bild. Det gör jag knappt i dag med 4000 bilder, och om 5 år och med 50000 bilder gör jag det definitivt inte, och då är det för sent att ångra sig.

Re: iMatch sökfunktion?

peter_wahlström skrev:
/.../ iMatch/../
Sökfunktionen verkar vara ypperlig, men går det att söka/sortera bilder efter information i EXIF-datan? T.ex om man vill söka efter alla kort som är tagna med ett visst objektiv, eller kanske alla blixtkort som är underexponerade 1/2 steg osv... Det vore grymt användbart!!
/../
//Peter

Från iMAtchs hemsida:
"Using EXIF Data in IMatch

IMatch allows you to automatically import selected EXIF fields into your IMatch database. Once the EXIF data has been imported, IMatch allows you to search for EXIF data or use EXIF data to sort your images. You can use EXIF data in the Contact Sheet Builder, the Batch Processor, the Smart Rename feature, and in the Web Photo Gallery Creator."

Helt suveränt juh!

Tänk att t.ex ta fram alla bilder som är tagna med 1/125s,f.8 och ett visst objektiv...

Det blir till att springa o köpa programvara nu då förstår jag... =o)

Tack för svaret!

Mvh //Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto