Annons

ProShow Gold - DVDn blev inte helt rätt...

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Har i ProShow Gold gjort en DVD med 10 bildspel. Samtliga bildspel funkar blir precis som de ska när jag provtittar i ProShow Gold, men efter bränning blir inte allt helt bra. Samtliga bilder kommer med i bildspelen och ljudet tonar ut som det ska och bakgrunden blir den jag lagt in. Men här nedan det som går snett...

1. Har en animation till varje bildspel. Dessa kommer med precis som de ska när jag kör bildspelen i ProShow Gold, men de kommer inte med på DVDn, trots att jag lagt in dom och allt ser bra ut i menyn innan jag trycker på Create för att få DVDn bränd.

2. På DVDn får jag inte de ikonbilder som jag valt till respektive bilspel. Jo, jag fick rätt ikon för första bildspelet, men sedan kommer det upp som ikonbild någon av de andra bilderna i respektive bildspel. I något fall bara en svart ruta...

Kan nämna att jag har samtliga Intro för sig (utan ljud). Ljud enbart till de efterföljande bilderna.
Storleken på bildspelet ligger på ca 4,2 GB.

Någon av er som vet om det kan bli så här om man missat någon inställning vid Create DVD? Den enda ändring jag gjorde i inställningar före bränningen var att jag ändrade från NTSC till PAL.

Bildspelen, som är resultatet från scanning av ca 600 dia, hade jag tänkt ge bort bildspelet till min dotter som julklapp - och då hade det självklart varit kul om allt blivit som tänkt. Och bara en dag kvar före Julafton...

Hälsningar
Stig

Kan tyvärr inte hjälpa dig men däremot hålla med dig. Pro Show Gold lovar runt men håller tunt. Det är inte direkt intuitivt.
Har precis som du trott att jag fått till det och bränt en DVD, bara för att konstatera att det inte fungerar som det var tänkt och som det visas på PC skärmen.
Nu har jag gett upp och kommer att rösta med fötterna och inte uppgradera till detta överreklamerade program som verkar drivas av marknadsförare utan kvalitetskänsla.
Kanske kan den som har tid och lust att köpa alla deras kurser få till det till sist. Själv har jag tröttnat och kör enklare men tillförlitligare program på Macen.

Tack Mats, bra att veta, Det är alltså inte bara jag som fått bekymmer vid bränning DVD med ProShow Gold... :-(

Nej vi är minst två. Har läst många inlägg om att det skall vara bra, men kanske måste måst man köpa alla deras dyra kurser innan man fattar hur.
Även om jag själv är marknadsförare, så har jag förpassat dem i kategorin "bra marknadsföring dålig produkt".
Det finns många andra och troligtvis bättre alternativ. Provade ett som hette Soundslides plus och som används av många tidningar i USA. Skapar flash movies som är lätta att ta hand om. Programmet är intuitivt men har inte lika många möjligheter Som Gold show pro.
Å andra sidan vad hjälper finesser när de inte fungerar?

Har varit inne på deras sida och kollat. Problemet för mig är att jag skulle vilja ha det klart i morgon och då hinner jag inte att både lära in mig på ett nytt program - och dessutom få bränningen klar... :-(

När du berättade om dina problem så blev jag som sagt förvånad eftersom många här inne talat sig varma för just ProShow Gold. Märkte det när jag gjorde en del sökningar på forumet för ett par månader sen...

Har i ProShow Gold gjort en DVD med 10 bildspel. Samtliga bildspel funkar blir precis som de ska när jag provtittar i ProShow Gold, men efter bränning blir inte allt helt bra. Samtliga bilder kommer med i bildspelen och ljudet tonar ut som det ska och bakgrunden blir den jag lagt in. Men här nedan det som går snett...

1. Har en animation till varje bildspel. Dessa kommer med precis som de ska när jag kör bildspelen i ProShow Gold, men de kommer inte med på DVDn, trots att jag lagt in dom och allt ser bra ut i menyn innan jag trycker på Create för att få DVDn bränd.

2. På DVDn får jag inte de ikonbilder som jag valt till respektive bilspel. Jo, jag fick rätt ikon för första bildspelet, men sedan kommer det upp som ikonbild någon av de andra bilderna i respektive bildspel. I något fall bara en svart ruta...

Kan nämna att jag har samtliga Intro för sig (utan ljud). Ljud enbart till de efterföljande bilderna.

Någon av er som vet om det kan bli så här om man missat någon inställning vid Create DVD? Den enda ändring jag gjorde i inställningar före bränningen var att jag ändrade från NTSC till PAL.

Bildspelen, som är resultatet från scanning av ca 600 dia, hade jag tänkt ge bort bildspelet till min dotter som julklapp - och då hade det självklart varit kul om allt blivit som tänkt. Och bara en dag kvar före Julafton...

Hälsningar
Stig

Jag har använt ProShow Gold tidigare och nu Producer i några år. Det är ett ökänt instabilt och buggigt program. Om det överhuvudtaget går att bränna direkt i programmet brukar det vara en fördel att inte använda någon meny då den ofta krånglar. Jag skulle nog göra en DVD för varje bildspel eller ett långt bildspel med flera delar så du slipper en meny. Ett alternativ som jag ofta tvingats använda är att göra en videofil som jag sedan får bränna i annat program - med eller utan meny.

Lycka till!

Hej!
Jag använder Proshow Producer men jag tror inställningarna är dom samma.
I Create DVD finns en knapp som heter Create Custom Meny. När den dialogrutan öppnas klicka på Thumbnails och leta reda på en knapp som heter Set Thumbnails och välj en bild från bildspelet.
Denna procedur måste göras för varje delbildspel.
Det finns även ett annat lättare sätt att välja Thumbnails och det är att högerklicka på en bild när den ligger i Slide List och välja Customize Slide sen klicka på Set as show thumbnail.
Ifall man inte aktivt väljer en bild så läggs den första rutan i varje bildspel in som Show thumbnail.
Sist men inte minst så måste menyn sparas.
Har använt Producer i flera år utan det har krånglat. Kanske inte helt lätt att förstå sig på alla gånger men ett mycket trevligt och roligt program att jobba i.

Christer

Hej Christer!

Tack för tipsen! Ska kolla på dom.

Lyckades annars i går förmiddag få ordning på mina menyer. Detta genom att jag, i st f som tidigare, hämta menybild genom "Slide from show", nu testade alternativet med att hämta menybilderna från fil. Tog alltså "Image from file", Browse, och hämtade resp. bilden från en separat mapp. Då fick jag faktiskt rätt menybild på DVD:ns samtliga 10 bildspel!

Men hade som jag nämnde dessutom en animation till varje bildspel och som jag inte hade något som helst problem med när jag kör bildspelet i ProShow, men att få med dom har jag ännu inte lyckats med. Men visst, att få till rätt menyblid kändes för mig som viktigare trots allt...

Har precis börjat använda Proshow Gold... Om nu programmet inte är bra, vad är bättre? Använder PC med Vista...

/Per

Hej Per!
Jag tycker du ska ge progammet en chans att visa vad det går för.
Det finns flera olika bildspelsprogram och jag har testat några stycken men det var Proshow som jag fastnade för.
Ett annat program som blivit bättre med åren är PicturesToExe.
Provversion kan laddas ned här:
http://www.wnsoft.com/
Men som sagt Proshow är min favorit.
Några av mina bildspel visar jag här:
http://www.nallo2.se/bildspel.htm

Christer

Christer, jag var inne och kollade på dina bildspel. Många jättefina bilder!

Men har du gjort någon DVD med ett flertal bildspel och en animation till varje bildspel? Det är just detta jag inte lyckats med.

Men annars tycker jag ProShow Gold är ett enkelt program om man vill göra bildspel men ljud. Fick problem med att klippa och tona ner den sista låten vid lite längre bildspel, men det kunde jag fixa till med Audacity.

Hej och tack för kommentaren om mina bildspel.
Jo jag har gjort DVD:r med flera bildspel på samma skiva men inte med animationer i menyn mer än att jag använt 2-3 bilder ifrån varje bildspel som sen "rullat" i menytumnageln. Längden (antalet bilder) ställer jag då in i antalet sekunder som bilden ska "rulla" innan den börjar om. Har aldrig haft problem med att animationen inte kommer med när jag bränner skivan.
Ska provbränna ett par bildspel ikväll och har då möjligheten att kolla igen.

Christer

Kan väl nämna också att de animationer som jag hade med till varje bildspel, var en bild som kom in från vänster till mitten. Bilden zoomades sedan in och blev stor. På den stora bilden la jag in en text och hade bilden kvar en stund, innan den zoomade ut igen varefter den förflyttades till höger bildkant och försvann. Men funkar en typ av animation så borde väl alla typer funka? Jo, min funkade på första bildspelat...

Mina bildspel bygger på bilder i tiff-format. Men om det är jpg, tif eller annat format ska väl inte påverka slutresultatet? Vet att jag läst att det enbart ska vara utrymmet på skivan som ska sätta begränsning vad gäller storleken.

Ja det ska funka även om det finns en effekt inlagd.
Tiff eller jpeg spelar ingen roll. Det är som du säger utrymmet på skivan som sätter gräns.
När du gjorde menyn använde du då någon av dom färdiga layouterna? Du hade 10st bildspel och då behövs 2st menysidor för att få med alla tumnagelbilderna i varje fall i Producer.
Jag vet att om man flyttar om tumnagelbilderna på menyn så finns risken att dom överlappar varandra och det kan ställa till problem. Risken ökar ifall det finns text under bilderna så se till att det finns utrymme runt tumnagelbilderna.

Christer

Har inte Producer och i mitt ProShow finns inga färdiga menyer, åtminstone inte vad jag kommit på. När jag matar in 10 bildspel före Create, så får jag scrolla för att se samtliga. Det kan mycket väl vara så att jag har lite för många bildspel för att ProShow ska trivas :-(

Jag får heller inte upp små bildikoner på den förstasida som kommer upp när jag matar in DVD:n. Det jag fått att funka till slut, är att jag kan klicka och se första bildspelet direkt och kolla på det. Alternativt klicka på Next och få upp nästa bildspel med rätt bild o s v. Kan förflytta mig framåt och bakåt mellan mina bildspel, välja loop. Allt utan hinder.

Det verkar märkligt att du inte har färdiga Layouter eller Menybakgrunder att välja på.
När du klickar på Create DVD så öppnas en ruta där du väljer Menu och där ska du kunna välja Theme och/eller Layout.
Klickar du sedan på Shows så öppnas en ruta där du kan lägga till eller ta bort Shows.
För mig verkar det som om du har skapat flera menyer med ett bildspel på varje meny. Det är därför du kan klicka på Next och komma till ett nytt bildspel. Du måste leta rätt på en Layout där du får plats med flera bildspel på samma meny.
Jag vet inte vilken version av Proshow Gold du har men på sidan
62 i manualen för Proshow Gold 3.5 står det om Menyer, Theme och Layouter på sidan 55 står det om Custumize
Menu Options.

Christer

Hej igen Christer!

Jag har ver. 3.5 och fick just nu, när jag satt och skrev en manual (minnet kan vara kort ibland...) för DVD-bränning av bildspel, se att det under Menus finns en rullningslist för olika layouts, som du påpekat för mig... Skulle gå in här och berätta just detta nu, när jag fick se ditt senaste inlägg... Ser samtidigt att max antal bildspel är 8 st. Har bestämt för mig att du redan varit inne på just detta.

Dessutom är det säkert så som du skriver:
"För mig verkar det som om du har skapat flera menyer med ett bildspel på varje meny."

Så nu under mellandagarna ska jag fixa till en "ver 2" av det bildspel som jag gav min dotter i julklapp och som hon och mågen var mycket glada för! Här kommer jag säkert även att kunna lägga in mina animationer och samtidigt göra några andra små modifieringar i bl a text. Jag var i kraftig tidsnöd när jag under Julafton gjorde färdigt bildspel och fodral med en bild med en hög av dessa gamla dia som bakgrund.

Så - ett riktigt stort tack för din hjälp!

Jag tror dessutom att ditt bidrag i den här tråden kan vara till nytta för fler än mig...

/Stig

Hälsningar
Stig

Det var tråkigt att du är missnöjd med ProShow Gold, själv är jag helnöjd. Jag är inte någon mästerfotgraf, inte speciellt datorkunnig heller. Trots detta har jag gjort flera bildspel och bränt dessa på DVD. Både separata och 3-4 på samma DVD. De jag visat bildspelen för är inponerade. Detjag mest nisslyckas med är att få bilderna att överensstämma med TV.s Widecrenformat.
Kan det vara brännaren som felar?//Eie

ANNONS
Götaplatsens Foto