Annons

PS vägrar öppna mer än en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Abraxa

Medlem
Jag har Adobe CS3 som fungerat utan problem i flera månader. Men sedan några veckor går det plötsligt bara att öppna en bild i taget i Photoshop. Markerar jag fler stänger programmet ner innan bild två öppnats ("Photoshop CS3 har stött på ett problem och måste avslutas.")
Jag har ominstallerat hela CS3-paketet och en proffsfotograf har kollat så att inte några inställningar blivit fel i programmet. Han förstår inte heller vad felet kan vara.
Är det någon som råkat ut för detta och/eller har en aning om vad det kan bero på - eller vart jag ska vända mig.

Mycket tacksam för tips.

PS: Det spelar ingen roll vilket filformat bilderna har, eller hur mycket de väger. Ej heller om jag försöker öppna dem inifrån Photoshop eller via utforskaren (jobbar i pc).

Tack för tipset, men det har jag provat efter tips från den där proffsfotografen. Hjälpte alltså inte. :(

Några frågor:

Vad är det för filtyp du försöker öppna?
Händer det samma sak om det är JPG eller PSD du försöker öppna?
Vad har du för operativsystem?
Vilken är den exakta versionen av PS (Help -> About)?

Om du har Windows XP/Vista så kan du försöka göra en systemåterställning till en punkt där du vet att det fungerade. En installation av något senare program kan ge konflikter i filtypshanteringen. En systemåterställning kan ångras efteråt om det inte har någon effekt...

(Har varit ledig, därför ingen reaktion på senaste tipset - tack för det!)
En fotograf tror sig nu veta vad felet är, jag ska slänga en inställningsfil som heter com.apple.finder.plist
Men han jobbar i Mac och jag kan inte hitta en sådan fil i pc, kan den heta något annat där? I Mac ligger den tydligen under Hemmabibliotek/Preferences, verkar inte finnas något "hemmabibliotek" i pc:n.
Någon som vet?

Tack Roine för ditt engagemang!
I den mappen hittar jag dock ingen sådan fil (med namnet com.apple.finder.plist), däremot ser filen Färginställningar skum ut, har en sådan pc-symbol som brukar betyda att datorn inte vet viket program filen ska öppnas med. Kan den ha blivit skadad på något sätt tro? Och vet du i så fall hur jag kan återställa den?

Hälsningar Susanne

Hej

Ev kan du prova byta namn på denna katalog och prova starta PS o se om den återskapar den. OBS att PS inte får vara igång då du döper om katalogen adobe.

Om du kan omistallera photoshop så prova ta bort hela denna katalogen först.

Nu får du ursäkta om jag låter korkad, men jag är lite rädd för att störa de andra programmen och måste därför fråga: Menar du mappen Adobe Photoshop CS3 - eller rentav undermappen Adobe Photoshop CS3 Settings?

Tidigt? Dessvärre börjar jag halv nio på morgnarna...

Nu har jag testat, katalogen återskapades - men innehåller inte längre någon mapp som heter Presets, vilket den omdöpta mappen gör.
Och problemet kvarstår.
Ska jag slänga den nya mapp som skapades - eller den gamla omdöpta?

Den omdöpta bör du spara, den innehåller dina actions mm. Men medan du testar kör med den nya.

Frågan är om du har nått fel på själva datorn, minnet eller så.

Det är inte så att hårddisken är full?

Hur mycket arbetsminne har du i datorn?

På hårddisken har jag 30 GB ledigt, av totalt 50.
2 GB RAM.

Tvivlar på att det har med minnet att göra, har även testat att öppna bilder som väger typ 10 K - samma problem.

Förstår att detta är svårlöst, måste väl ta hit någon tekniker men var hitta en som både är kunnig på pc och Photoshop... (Vår egen it-avdelning är ett skämt.)

Tack i alla fall för all din hjälp!

Problemet löst!!

Hej Roine, vill bara berätta att problemet är löst nu. Jag ställde min fråga på Tech Support, som du tipsade om, och nu hade jag fått svar: Ändra förinställda skrivaren till PDF. Det funkade! Helt otroligt – hur kan det hänga sammman?! Men huvudsaken att det går att öppna bilder nu.

Och i november får jag en helt ny pc, förhoppningsvis fungerar den bättre.

Tack än en gång.
Susanne

ANNONS
Götaplatsens Foto