Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
psd filer i raw???
- Trådstartare Shibo
- Start datum
Harubla
Aktiv medlem
Så vitt jag vet går det inte.
Men du kan ju göra den till en jpeg när allt annat är klart och sedan öppna den i CameraRAW. Eller först göra bilden till en separat jpeg som du fixar i CameraRAW, sedan öppnar du den i Photoshop igen och klistrar in den som ett nytt lager i psd:n.
Så skulle nog jag gjort.
Men du kan ju göra den till en jpeg när allt annat är klart och sedan öppna den i CameraRAW. Eller först göra bilden till en separat jpeg som du fixar i CameraRAW, sedan öppnar du den i Photoshop igen och klistrar in den som ett nytt lager i psd:n.
Så skulle nog jag gjort.
Harubla
Aktiv medlem
I photoshop: File -> Open As -> klicka på filnamnet (utan att öppna filen) -> välj Camera raw i Open As -> Öppna
Det gick inte med .psd-filer senast jag kollade. Kanske har jag en gammal version, men för mig funkar det ej.
ztenlund
Aktiv medlem
Det gick inte med .psd-filer senast jag kollade. Kanske har jag en gammal version, men för mig funkar det ej.
Fungerar för mig i CS4 med en enlagers .psd iaf. Har inte något mer avancerat att testa med på den här (bärbara) burken.
j777
Aktiv medlem
Som Martin skrev så fungerar det med CS4 (jag provade innan jag skickade in). Men om det finns några begränsningar på .psd-filen vet jag inte.
Harubla
Aktiv medlem
Fungerar för mig i CS4 med en enlagers .psd iaf. Har inte något mer avancerat att testa med på den här (bärbara) burken.
Den jag testade hade ganska många lager, det kanske var därför.
Men nu testade jag med att öppna en enlagers-psd i CameraRAW, men ack nej, det gick ej.
j777
Aktiv medlem
Den jag testade hade ganska många lager, det kanske var därför.
Men nu testade jag med att öppna en enlagers-psd i CameraRAW, men ack nej, det gick ej.
Vilken version av Photoshop har du? Jag har inte tillgång till något riktigt avancerat just nu men gjorde så här: Tog en jpg, bytte till 16-bitars färg, lade på tre olika lager med olika filter och sparade som psd, startade om photoshop och gjorde sedan open as som tidigare nämnts och det fungerade.
Kanske något som tillkommit i CS4 då?
Harubla
Aktiv medlem
Vilken version av Photoshop har du? Jag har inte tillgång till något riktigt avancerat just nu men gjorde så här: Tog en jpg, bytte till 16-bitars färg, lade på tre olika lager med olika filter och sparade som psd, startade om photoshop och gjorde sedan open as som tidigare nämnts och det fungerade.
Kanske något som tillkommit i CS4 då?
Jag har CS4, men detta funkar inte för mig.
Fast det är absolut inget jag behöver, det är ju framför allt trådskaparen som ville ha hjälp.
joakim d
Aktiv medlem
Hej
Är det någon som vet om man kan och i så fall hur man öppnar psdfiler i camera raw???
Ville ändra vitbalans på en bild som jag redan jobbat lite med men blev inte klok på hur....kör CS4...
Torben
Image->Adjustments->Color Balance (eller motsvarande lager) är väll vitbalansverktyget inne i PS så varför inte använda det?
moderskeppet
Aktiv medlem
Rent tekniskt fungerar inte psd-filer. Dock de flesta TIFF (som är i ett lager). Pröva att packa ihop alla lager och skapa en TIFF.
Cermait
Medlem
Open as object?
Hej!
Handlar det inte mest om hur man öppnar RAW-filen från början?
Håll ned shift och klicka "open object" när du öppnar RAW-filen i PS efter redigering i Camera Raw.
Då sparas RAW-filen i botten av layer panel i PS som ett smart object, och du kan gå tillbaka och redigera den i efterhand.
Pontus
Hej!
Håll ned shift och klicka "open object" när du öppnar RAW-filen i PS efter redigering i Camera Raw.
Då sparas RAW-filen i botten av layer panel i PS som ett smart object, och du kan gå tillbaka och redigera den i efterhand.
Pontus
Cermait
Medlem
Hej!
Pontus
Glömde säga att man givetvis kan spara filen i PSD-format, öppna den igen en dag senare och fortfarande ha tillgång till RAW-filen i botten...