Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda gammal bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Har en bild har ~40 år på nacken och den har gulnat och blekts en hel del.
Går det att rädda bilden genom att köra hela proceduren med fix, hca, sjölj och ev. någon toning?

En reproduktion är väl också på sin plats men det skulle vara kul och bra om det gick att rädda orginalet.

Mvh

Hej

Jag är inte speciellt duktig på det här, men..
Du kan med en scanner+program fixa färgerna, ordna skador etc. och sedan skriva ut på någon nyare epsonskrivare. Bilden lär hålla ytterliggare 70 år.

Calle

Du får nog lämna in den då, det finns vissa som reparerar gammla foton men det är rätt dyrt! Jag vet inte om de kan fixa färgerna jättebra! Men de skulle ev kunna göra den bättre och sedan konservera den! Men som sagt jag har stött på det en gång och det var dyrt samt att resultatet enligt mig inte var värt priset!

Lycka till!

Fixa till färgerna eller rättare sagt, gråskalan, blir nog ett bildbehandlingsjobb.

Får kanske ta kontakt med något museum, dom kanske vet om det går att förhindra att bilden blir mer förstörd än vad den redan är.

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto