Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ra4

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Nu är det ju så att jag begåvats med ett Durst-färghuvud, samtidigt som jag inte hittar några labb som gör 18x24-printar från färgneg.

Därför har jag funderat lite på RA4. Farsan fick skrämselhicka när jag frågade honom om färgslabb hemma... han verkade inte ha blivit fullt tillfredställd av Cibachrome-processen :)

Det jag undrar är vad jag behöver för att gå från svartvitt till färg via RA4. Några nya baljor? Räcker dev och blekfix, plus vanlig stopp? Är 20 grader C väldigt kinkigt? Min garderob blir lätt 21 grader, nämligen... dödligt giftiga vätskor? Längre sköljtider, bra pappersval, siter/böcker som beskriver filtrering och dylikt?

Etc, etc.

Alla kommetarer och erfarenheter är varmt välkomna.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Färghuvud på kopieringsapparaten underlättar mycket.
Framkallningstrumma behövs väl också om man inte gillar mörker exceptionellt mycket (?).
 

Micke H

Aktiv medlem
Framkallningstrumma är strålande vid färgkopiering!
Annars så finns det andra framkallningsprocesser som tål temperaturskillnader bättre, man justerar tiderna efter temperaturen helt enkelt...Om jag bara kunde komma på vad de kemikalierna hette.... Det var för länge sen som jag labbade med färg, men vi ska snart flytta till ett hus med bra rum för labb...tjoho!!!!!!!
 

acke

Avslutat medlemskap
En framkallningstank typ Nova är suveränt bra för RA-4. Tyvärr kostar den pengar. Men det går säkert att bygga en själv. Vi hade väl en tråd om det för ett tag sen?
 

a_mattsson

Aktiv medlem
En trumma fungerar väldigt bra för RA4. Men man behöver relativt god ventilation när man framkallar färg.
När jag började kopiera färg i början av 90-talet, så hade jag en del långa pass i labbet 8-12 timmar. Efter sådana pass var man redo att gå på fest och det räckte att dricka ett par glas vin för att hålla sig salongsberusad hela kvällen. Dessvärre så skapade det en väldig baksmälla, men den gick över så fort man kom in i labbet och blandade kemikalierna.
I det labb jag hade då var mörkrummet 15 m2 och jag tog ordentliga raster utomhus. Om man framkallar med RA4 i en liten garderob, så bör man nog inte hålla på allt för länge.
Det är väldigt lätt att framkalla med RA4, man klarar sig långt med de instruktioner som finns i alla nybörjarböcker tillsammans med databladen från papper och kemi.
 

mipert

Aktiv medlem
Det går att skålframkalla RA-4 i rumstemperatur, prova Amalocos eller Tetenals kemi som finns i mindre förpackningar, 3 liter eller så.

Men, det är inte nyttigt om du inte har god luftväxling och är noga med att torka upp utspilld kemi. Torrt pulver som flyger runt är värre än att andas ovanpå skålarna.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Tackar!
Novatankarna är ju ganska dyra, men det borde väl gå att bygga en egen som sagt. Framkallningstrumma tror jag att jag har, å andra sidan.

Temperaturerna då. Det är ju bättre med 20-gradiga än 38-gradiga processer, men å andra sidan finns det doppvärmare till dom varma, men inte doppkylare till dom kalla. Jag får väl chansa på att det går med 21, eller ställa dom i kylen en stund innan jag sätter igång :)
 

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hej
Vi använder oss av en kodak Printo tror jag den heter. Har tatt bort stopbadet och eftersköljningen och använder bara framkallare och Blekfix.
Problemet som sagt är ventilationen. Har kobblat den direkt till ventilations systemet så det fungerar lite bättre men man ska inte vara där inne för länge.
Lycka till!
 
ANNONS