Annons

Radera bilder i Lightroom tar en evighet!

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
När jag väljer ett gäng bilder i Lightroom och gör delete tar det en evighet att utföras. Jag tog precis bort ca 100 bider och det tog uppskattningsvis 2 minuter. Jag blir galen!

I mitt arbetsflöde brukar jag kasta en massa bilder i flera omgångar och varje gång tar det en evinerlig tid. Dessutom slutar Lightroom att svara. Jag brukar växla över till Firefox och surfa lite under tiden.

LR 2.3, Win Vista 64-bit (utan MS Raw-dekoder)

Nån som har en lösning?

Vänta haha.........
Nä, men slänger du dom i omgångar kan det ju ta en evig tid som själv skriver.
Markera dom som rejects och picks och när du är färdig för dagen så visa alla rejects och radera dom så slipper du vänta.

/Stefan

Det är database städning som tar tid...

För att inte bilder skall ha länkar och nycklar kvar i databasen finns det en hel del städning att göra. Delete är inte det som tar tid...

Stefans förslag är bra. Sedan kan man också se över diskkonfiguration. Om du har bilderna på samma disk som databasen har du i/o "contention" för att göra dessa jobb. Lägg bilderna och databasen på separata diska och Lightroom blir sannolikt lite piggare. Man bör också optimera databasen lite då och då.

Jag kör en fyra år gamla AMD dator med 4GB minne och 4 diskar, Windows 7 32 bitar. Jag har 100.000 bilder i databasen och slänger och städar mycket. Jag tror att det tar långt mindre än två minuter..

När jag väljer ett gäng bilder i Lightroom och gör delete tar det en evighet att utföras. Jag tog precis bort ca 100 bider och det tog uppskattningsvis 2 minuter. Jag blir galen!

I mitt arbetsflöde brukar jag kasta en massa bilder i flera omgångar och varje gång tar det en evinerlig tid. Dessutom slutar Lightroom att svara. Jag brukar växla över till Firefox och surfa lite under tiden.

LR 2.3, Win Vista 64-bit (utan MS Raw-dekoder)

Nån som har en lösning?

Hmmm ja det kan ju va lite krävande, fast det är ju svårt att säga nånting när vi inte vet vad för sorts dator du har. Du säger att du kör windows vista 64 bitars, har du minne och processor som klarar det på ett bra sätt?

Jag kör också Vista 64, 6gb Ram och uppgraderade nyss till en Phenom X4 processor från en "gammal" Athlon 64. Kan säga att det gjorde stora skillnader, till och verktyget för att snabbmaska och göra redigeringar funkar mer eller mindre direkt nu.

Självklart raderar jag inte en bild i taget utan taggar ett gäng bilder som "rejects" under tiden jag går igenom dem och sen raderar jag alla samtidigt. Det är alltså då det tar ett par minuter för raderingen att genomföras.

Processorn är en Core2Duo E84000@3GHz med 4GB RAM. Bilderna ligger inte på samma disk som operativsystemet men Lightrooms katalog ligger på samma hårddisk som själva bilderna. Katalogen har drygt 40000 bilder.

Det går förövrigt snabbt och fint att bläddra bland och editera bilderna i Lightroom, bara delete som är oerhört segt.

Töm papperskorgen, är mitt lilla förslag.
Vet inte varför, men har märkt att Lightroom ibland blir segt på att radera bilder, när det börjar bli mycket filer i papperskorgen?

Inget problem längre i LR3

Om det är någon som har samma problem som jag hade så kan jag berätta att problemet verkar vara löst för mig i och med Lightroom version 3! Att radera flera hundra bilder går nu på några sekunder, precis som man förväntar sig.

Ett annat sätt att snabba upp grejer som man gör med många filer (ta bort, flytta, ändra namn...) är att precis efter att man startat operationen så byter man vy till en annan mapp. LR slipper då uppdatera tumnaglar och visad information för de bilder som processas och då går det mycket snabbare.

ANNONS
Götaplatsens Foto