Annons

Randiga bilder / bandning med 5D MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Har på senare tid sett flera sådana här randiga bilder när jag gått igenom det senaste uppdraget.

I detta fall 5D mkII m 24-70 2,8L, ISO 320. kort: Sandisk extreem III 8GB, bilden tagen i JPG

Någon som vet varför det uppkommer? Ränderna har även kunnat gå att se vid inzoomning direkt i bildvisningen i kameran.

Mikael

Bilagor

• _MG_1314.jpg
    _MG_1314.jpg
    16.5 KB · Visningar: 366
om bandningen motsvarar ca var 4epixelrad så har du bandning pga av utläsningsproblem,nivåerna är olika ställda vid utläsningsställena, jag kan inte se om detta stämmer i din bild iom den är så liten.
Andra problem som är dokumenterade är att af-motorn kan ställa till med störningar.
5dmk2 har bandningsproblem, John Sheehy mfl har visat detta vid flera tillfällen på dpreview.Dessa är dock relaterade till låga iso och ses främst i skuggor/lågdager.
Prova en annan kamera och se efter om du får samma typ av problem, jag har det inte på mina 2 ex
Mikael men en annan Mikael

om bandningen motsvarar ca var 4epixelrad så har du bandning pga av utläsningsproblem,nivåerna är olika ställda vid utläsningsställena, jag kan inte se om detta stämmer i din bild iom den är så liten.
Andra problem som är dokumenterade är att af-motorn kan ställa till med störningar.
5dmk2 har bandningsproblem, John Sheehy mfl har visat detta vid flera tillfällen på dpreview.Dessa är dock relaterade till låga iso och ses främst i skuggor/lågdager.
Prova en annan kamera och se efter om du får samma typ av problem, jag har det inte på mina 2 ex
Mikael men en annan Mikael

Ska kolla med en annan 5:a så fort jag får tillfälle. Problemet verkar uppkomma vid speciellt rådande ljusförhållande just när jag tog mot den grå disiga himlen blev det som visat men strax senare då jag riktade kameran mot annat håll och helt andra förhållande (träd , buskar etc i bakgrunden) så ser jag det inte.

Annars som du påpekade har väl fenomenet varit extra påtagligt i just skuggor och högre ISO:n på div olika kameramodeller.

Om nu detta är återkommande men oregelbundet är det service som gäller? den har redan varit inne efter en incident och de bytte kretskortet.

Mikael - den förste Mikael

Då låter det som ett utläsningsproblem sedan bytet.
Mikael den andre Mikael, alltså inte den första men väl den andra

ANNONS
Götaplatsens Foto