Annons

RAW i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Graze

Aktiv medlem
JAg har skrivit förut men är nog lite dum. Jag har en Canon 350D och fotat lite i RAW format men kan inte öppna dem i Photoshop. JAg har Elements 3 själv men provat i kompisens Photoshop CS2 men jag får det inte att fungera hur gör ni för att öppna bilderna? JAg får bara upp att programmet kan inte öppna bilderna för det är fel typ av dokument.

Graze skrev:
JAg har skrivit förut men är nog lite dum. Jag har en Canon 350D och fotat lite i RAW format men kan inte öppna dem i Photoshop. JAg har Elements 3 själv men provat i kompisens Photoshop CS2 men jag får det inte att fungera hur gör ni för att öppna bilderna? JAg får bara upp att programmet kan inte öppna bilderna för det är fel typ av dokument.

Ladda hem en uppdatering från Adobe. Följ instruktionerna noga (vet dock inte om det fungerar i Elements 3).

Re: Re: RAW i photoshop

Trracer skrev:
Ladda hem en uppdatering från Adobe. Följ instruktionerna noga (vet dock inte om det fungerar i Elements 3).

Jag tror mig ha gjort som man ska, men i adobe bridge saa ser jag inte tumnaglarna (endast raw ikoner), men jag kan oepna bildera och behandla dom.Jag vill helst kunna se bilderna(tumnaglarna) foer att sortera de jag vill behandla.. Vad har jag gjort fel??

Adobe Photoshop hänger inte med av naturliga förklaringar varje gång en kameratillverkare släpper nya kameror. Alla tillverkare har också helt olika RAW format och även inom samma företag har man olika format för olika kameror! Canon 300 och 350 har inte Adobe stöd för i sin Photoshop version. DU får därför använda dig av Adobes DNG RAW format. eller uppdatera till Photoshop CS2.

Om du har Adobe CS (8.0) skaffa Adobe DNG konverter och lämplig plugin
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

Om du har Adobe Photoshop CS2 (9.0) så räcker det med att skaffa pluginet som täcker din kameratyp.
(Samma länk som ovan)
Läs hur man gör för att intigrera ett plugin i photoshop.

Lycka till

Hämta den senaste Camera raw 3.3 och installera enligt instruktion.

För EOS 300D fungerade det utmärkt med PSE3 och det fungerar utan problem med PSE4 också. EOS 350D vet jag inte men det borde fungera också.

Ser att stöd för 300D och 350D fanns redan i version 3.2 av Camera Raw.

Jag har samma problem (fast med min KMD7) och efter otaliga försök med PS och Rawshooter har jag nu kommit på vad problemet är.
Min processor är visst för klen så jag måste ha en ny dator :)

Du sitter inte med en gammal PII-processor som jag?

gesoulis skrev:
Jag har samma problem (fast med min KMD7) och efter otaliga försök med PS och Rawshooter har jag nu kommit på vad problemet är.
Min processor är visst för klen så jag måste ha en ny dator :)

Du sitter inte med en gammal PII-processor som jag?

Vi har precis skaffat en P4 3,2, saa den ska nog raecka till..Om det nu var mig du pratade med...
Jag har lagt in camera raw 3.3 , faar upp bilderna men ser ej tumnaglarna...:))

brasse Bosse skrev:
Vi har precis skaffat en P4 3,2, saa den ska nog raecka till..Om det nu var mig du pratade med...

aaah, sorry. Jag svarade nog på Annikas fråga.
Eller mer berättade vad som går snett hos mig ifall det kan vara samma problem där :)

Tack

Tack för alla tips och hjälp! Jag har nu lyckats kommit på felet, jag hade glömt att intigrera det i programmet.

brasse Bosse skrev:

Om Photoshop redan har byggt förhandsvisningen innan du uppgraderar din råkonverterare kommer det bara bli dessa symboler. Rensa ditt cacheminne i Bridge.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto