Annons

Raw, Tiff eller JPG? Hur leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej på er, jag har en lite fundering.

Jag har gjort en del mindre fotojobb och har alltid lämnat digitala bilder i JPG-format. Nu har jag inte varit i kontakt med några stora "drakar" så ingen har klagat på "dålig bildkvalite" hittils. Fotouppdragen ökar dock och företagen blir större och "proffsigare", det känns som om dagen då "Vi tar inte emot några j... JPG-filer" närmar sig.

Hur gör ni? Fotar ni i RAW och levererar i TIFF eller? För ni lämnar väl inte ut några RAW-filer? Anledningen till att jag dragit mig för RAW är naturligtvis filstorleken, (med brist på plats i minneskort, hårddisk och arbetsminne),

Tjena!

Tja, till bildköpare som avser använda bilder i tryck levererar jag i TIFF-format i den storlek som bilden skall tryckas (för 300 dpi).
Brukar också ganska fort leverera en JPG-bild med skärmupplösning (72 dpi) i "rätt" storlek, så de kan montera bild för provtryck etc.

Fast ibland blir ju inte TIFF-bilderna mindre än RAW-filen... Hitintills har de dock fått plats på CD-skiva, men DVD-brännaren står stand-by...

Jag fotograferar i RAW, gör ett noggrannt bildarbete för att få färg och kontrast rätt samt leverar alltid i JPEG.

Jag leverar till dagspress, reklambyråer samt företag som Beijers för att ta ett exempel.

ANNONS
Götaplatsens Foto