Annons

Rekommendationer gällande kompaktkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

lostcyclist

Medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en kompaktkamera för att ha som backup och dessutom få lite brännvidd som jag inte har på min Sony A7II + Sony 40/2.5G.

Jag skulle vilja ha lite zoom ifall jag träffar på en elefant eller så - och har kollat lite på Sony RX100 VI (motsvarande 24-200mm) men tio tusen är ganska saftigt för en backup-kompaktare. Jag fotar mest enklare motiv där jag kan ta god tid på mig så antal bilder per sekund och hyperdupersnabb autofokus spelar mindre roll.
Bildkvalitén är det viktiga.

Vad finns det för alternativ förutom nämnda Sony, tycker ni?
 

Flohzirkus

Ny medlem
Kanske en lite äldre Panasonic Lumix DMC-GX85? Den har några år på nacken men är trots allt rätt bra. Finns rätt billigt med 12-32mm zoom. Finns att köpa för ca 450 Euro i Tyskland.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag skulle kolla på en äldre proffs-kompakt, typ Powershot S100, S110 eller S120, visst inget för enorma utskrifter, men raw-filerna från dessa är lätthanterliga och med Photoshops nya Ai-brusreducering funkar de ända upp till iso 800. Går att hitta dessa för under tusenlappen på typ facebook marketplace. Annars skulle jag säga som Staffan här ovan, en GX80 med en tele-zoom (äger den uppsättningen själv) är tusen gånger bättre än vilken kompaktkamera som helst, dessutom finns det många på begagnatmarknaden till bra priser.
 

Cygni

Aktiv medlem
Själv har jag en Sony RX100 vii och ångrar inte att jag köpte den om än den var dyr. Det är ju en A9 i miniatyr.

Sen har jag en Olympus TG5 som strapatskamera.
 

lostcyclist

Medlem
Elefanter är stora, man behöver inte så lång brännvidd för att fotografera en sån. :cool:

Varför inte skaffa ett teleobjektiv till din A7II?
Fast de är även väldigt respektingivande från en cykel. Ska ha med kameran på en cykeltur från Kamerun till Namibia :) https://www.instagram.com/lostcyclist/

Och jag hade ett fint 70-200/4 men jag kände mig tvungen att sälja det. Det är helt enkelt för skrymmande och tungt för en cykeltur. Och dessutom måste det ligga väl förpackat mot stötar och fukt iom regnskog. Och då vill jag inte stå i vägkanten och hålla på och byta objektiv. Det är 40 grader varmt och jag är dödstrött. Det slutar att jag inte orkar och så blir det inga bilder eller så kommer det smuts på sensorn etc.

Så en kamera med en lins som jag sen använder hela tiden. Lätt och liten och inget strul med linsbyte. Och råkar jag sen ladda ur batterierna så har jag en reservkamera (eller om det kommer en elefant som jag vill zoom in).

Ungefär så tänker jag.
 

lostcyclist

Medlem
Jag skulle kolla på en äldre proffs-kompakt, typ Powershot S100, S110 eller S120, visst inget för enorma utskrifter, men raw-filerna från dessa är lätthanterliga och med Photoshops nya Ai-brusreducering funkar de ända upp till iso 800. Går att hitta dessa för under tusenlappen på typ facebook marketplace. Annars skulle jag säga som Staffan här ovan, en GX80 med en tele-zoom (äger den uppsättningen själv) är tusen gånger bättre än vilken kompaktkamera som helst, dessutom finns det många på begagnatmarknaden till bra priser.
Jag kollade runt lite och jaghar blivit rejält sugen på en Panasonic DMC TZ100.... :) Tack för svar!
 

Dtoomy

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en begagnad RX100/RX100 II. 28-100mm och med digital zoom upp till 200mm. Optiken är såpass bra att du knappt märker nån kvalitetsförlust vid 200mm digitalt. Testade en TZ100 för några år sedan och skärpan i kanterna framförallt var bedrövlig. Sämst av alla 1 tums kameror jag haft (RX100, RX100IV, Canon G9x, G7X , G7X II)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Slår ett slag för RX100 M5A, går att få betydligt billigare än 10 lusentappar. Själv köpte jag min från E-infinity. Vad man bör vara medveten om genom att köpa genom E-infinity är att det är gråimport och i detta specifika fall pratar kameran inte svenska, men det var inget som hindrade mig att köpa mitt exemplar därifrån.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en begagnad RX100/RX100 II. 28-100mm och med digital zoom upp till 200mm. Optiken är såpass bra att du knappt märker nån kvalitetsförlust vid 200mm digitalt. Testade en TZ100 för några år sedan och skärpan i kanterna framförallt var bedrövlig. Sämst av alla 1 tums kameror jag haft (RX100, RX100IV, Canon G9x, G7X , G7X II)
Jag har en TZ100. Den funkar OK och mptsvarar mina förväntningar på en superzoomkoompakt med större sensor men jag pixelpeepar inte hörnen. Tänk på att en digitalzoom med 2x som från 100 till 200mm minskar poxelmängden som ger bilden med faktor 4 - så av 20mp har man bara 4mp kvar (sedan kanske kameran interpolerar men detta är från 4mp).
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det finns minst två poänger med att hålla sig till samma märke. Den ena är att hanteringen känns bekant. Jag plåtar med Nikon, Fujifilm och Sony, och går vilse i menyerna jämt.

Det andra är att bilderna mer sannolikt matchar färgmässigt. Jag hade tidigare Panasonic som småsyskon till Nikon, och det var väldigt olika känsla i färgerna, vilket krävde en del trassel när bilderna skulle blandas. Det var ett starkt skäl till att jag bytte Panasonic mot Sony, där jag har svårt att skilja filerna från Nikon.
 

lostcyclist

Medlem
Det finns minst två poänger med att hålla sig till samma märke. Den ena är att hanteringen känns bekant. Jag plåtar med Nikon, Fujifilm och Sony, och går vilse i menyerna jämt.

Det andra är att bilderna mer sannolikt matchar färgmässigt. Jag hade tidigare Panasonic som småsyskon till Nikon, och det var väldigt olika känsla i färgerna, vilket krävde en del trassel när bilderna skulle blandas. Det var ett starkt skäl till att jag bytte Panasonic mot Sony, där jag har svårt att skilja filerna från Nikon.

Intressant! Ja, jag kanske får punga ut för en Sony M6 iallafall. Blev ju inte jättesugen på en TZ100 efter att ha läst vad Dejan skrev ovan.
 

lostcyclist

Medlem
Om någon fortfarande läser den här tråden. Nästa år hade jag planerat att köpa en ny mobiltelefon - märke oklart men ingen flaggskeppsmodell.
Men jag funderade vidare.... Hur står sig egentligen dagens bästa mobilkameror (till exempel Samsung S23 Ultra) mot kompaktkamerorna vi diskuterat i den här tråden?

Om vi jämför till exempel Panasonic DMC TZ100 med nämnda telefon på brännvidd motsvarande 150mm?

Tanken slog mig helt enkelt om jag skulle strunta i att köpa en kompaktkamera som backup på resan och istället köpa en S23 Ultra. Då skulle den fungera som backup både som min huvudkamera och naturligtvis som backup för min nuvarande telefon med allt man kan ha en sådan till. Men jag är orolig att den inte duger alls på längre brännvidder, till exempel när den där elefanten dyker upp.

Så istället för en huvudkamera + en kompaktkamera som back up + en sliten och sprucken mobil från 2018 + ett planerat inköp av en ny mobiltelefon nästa år blir det:

En huvudkamera + en Samsung s23 Ultra som backup/komplement + den gamla slitna telefonen som jag använder för navigering och podcasts osv.

Hur tycker ni att jag ska göra?
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Om någon fortfarande läser den här tråden. Nästa år hade jag planerat att köpa en ny mobiltelefon - märke oklart men ingen flaggskeppsmodell.
Men jag funderade vidare.... Hur står sig egentligen dagens bästa mobilkameror (till exempel Samsung S23 Ultra) mot kompaktkamerorna vi diskuterat i den här tråden?

Om vi jämför till exempel Panasonic DMC TZ100 med nämnda telefon på brännvidd motsvarande 150mm?
Även om mobiltelefonerna är synnerligen kompetenta som kameror idag så slår dom (ännu) inte en modern kompakt på fingrarna, delvis på grund av att mobilerna har en betydligt mindre sensor. Har själv ingen erfarenhet av Panasonic DMC TZ100, däremot har jag en Sony RX100 M5A (som nämnts tidigare) och en Samsung galaxy S23 ultra.

Bilderna som mobilen tar är helt ok, men de filer som jag kan ta med min Sony är inte jämförbara, inte bara för att kompakten har en större sensor (entums sensor) utan också för att objektivet i Sonyn är bra mycket bättre.

Dessutom kan man ta bilder i RAW-format med min Sony, och även om det går att ta bilder i RAW-format med mobilen är det (som jag förstått det), inte riktigt "äkta" RAW-filer.
 
Senast ändrad:
ANNONS