Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommenderad vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

zwc

Aktiv medlem
Tjena, jag skulle vilja investera i en vidvinkel. Hittils mest bara kört tele och har för närvarande en 400D. Kommer inom snar framtid att investera i en 5D; så vidvinkeln måste passa bägge.

Funderade först på Sigmas 10-20, men fick sedan reda på att den inte kommer fungera på 5D. Några andra tips? Är ljusstyrkan verkligen behövlig om man tar landsskapsfoton; även om det är mörkt? (använder stativ i samtliga fall)

Lite krångligt å föreslå ett objektiv som ska fungera till båda. 12-24 kan ju vara ett alternativ, lite kul med 12 mm på FF men blir inte så mkt mer än så, presterar mindre bra överlag.

Försök å hitta ett begagnat EF-s 10-22 å till din 400D så länge i några månader blir mitt råd. Men om du är helt säker på 5D så kan man kanske våga å gå på ett 14 2.8 II direkt, men blir ju ett dyrt objektiv om du väljer ngt annat än 5D med tanke på bildvinkeln som det ger då.

Jag kompletterade min 400D med en 40D. Då kan man utnyttja all EF-S optik fortfarande. Bildkvalitén från en 40D är så nära en 5D att den som inte vet vilken kamera som tog vilken bild gissar fel i 45% av fallen.

EF-S går ju ner till 10 mm. Motsvarar alltså 16 mm på en 5D.

Sigma 12-24 är ju redan nämnd, men glöm inte heller Tokinas fina 12-24. Suverän byggkvalitet och bra skärpa i kombination med viss CA och att den är stor och tung (vilket iofs Sigma 12-24 också är).

Köp sigma 10-20 här på FS sålänge, sen så kan du sälja den till en skön peng. Köp sen typ;
Sigma EX 15/2,8 DG Fisheye eller något sånt. Ligger ju runt 5000:-. Det skönaste med fullformat är att du kan köpa äldre gluggar typ, gamla tokina osv.

Ett annat gluggtips, som du måste ha lite tur för att hitta billigt är; Canon EF 15/2,8

Jag beställde just en 10-22 till min 40D trots att jag även äger en 5D.

Jag har en 17-40 och en Sigma 20 1,8 och har provat 16-35 II på 5D. Men inget av dessa har jag varit lika nöjd med som jag var med 10-22 till 20D.

Jag kommer att använda min 40D med 10-22 för vidvinkelbilder i stället för 5D.

Känns lite som bakvända världen att välja en cropkamera för vidvinkel men jag älskade min 10-22 som jag sålde när jag köpte 5D. Någon liknande glädje blev det aldrig med mina vidvinklar på 5D.

hw-tph skrev:
Sigma 12-24 är ju redan nämnd, men glöm inte heller Tokinas fina 12-24. Suverän byggkvalitet och bra skärpa i kombination med viss CA och att den är stor och tung (vilket iofs Sigma 12-24 också är).
Jag skulle vilja påstå att Tokina 12-24 är dunderbra vid 12-16 mm men blir rätt kass uppåt 24 mm. Det finns tester som säger motsatsen dock, så det kan vara mitt exemplar. Jag upplever att skärpan är riktigt bra redan vid f/4 vid 12 mm (med viss vinjettering och CA, som inte är några problem att fixa i efterbehandlingen), men att man vid 24 mm inte får ordentlig skärpa förrän vid f/8, ens i mitten. Det beror naturligtvis på vilka krav man har, och det duger gott för det mesta. Trevlig byggkvalitet och precis lagom brännviddsomfång för min del i alla fall:)

BugEyes skrev:
Men är inte Tokinan EF-S den också?
Jo, och jag läste visst trådstarten lite illa! Den ger dock full bildcirkel redan vid typ 14 mm har jag sett nånstans, men med väldigt dålig kantskärpa. Hur som helst är den knappast att rekommendera för något som ska funka både på FF och APS-C. Sigma 12-24 eller 15-30 bör vara lämpliga objektiv för att använda på båda format.

Personligen tycker jag att det verkar skumt att köpa ett objektiv som ska funka på båda. Byter man till 5D så kan man gott byta objektiv också.

Makten skrev:
Personligen tycker jag att det verkar skumt att köpa ett objektiv som ska funka på båda. Byter man till 5D så kan man gott byta objektiv också.

Det är vad jag fått lära mig den hårda och dyra vägen nu när jag köper ett 10-22 igen. Det är helt enkelt bättre än något av dom som passar på FF enligt min erfarenhet.

Sorry, jag trodde att Tokina 12-24 var kompatibel med FF-sensor. Jag äger den inte men har plåtat en del med en sån innan jag köpte en Sigma 10-20 till mig själv (som jag är mycket nöjd med).

ANNONS
Götaplatsens Foto