Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengörning av SPEGELN?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Jag har problem med en smutsig spegeln på en Chinon CE4. Jag tror det är damm, men man kan inte blåsa bort det. Kan man använda en våtservett för linsen?

Jag vill helst inte repa den, och frågar därför hur man skall göra?

Spegeln är mycket ömtålig, den är försilvrad på ovansidan för att man inte ska få dubbelbild. Använd en mjuk linsborste och borsta ut dammet. Blås inte! Du flyttar då dammet in i kameran och kan dessutom skada slutaren om du blåser med högt tryck.

Marcus Lindh skrev:
Jag har problem med en smutsig spegeln på en Chinon CE4. Jag tror det är damm, men man kan inte blåsa bort det. Kan man använda en våtservett för linsen?

Jag vill helst inte repa den, och frågar därför hur man skall göra?
Speglar brukar vara extremt känsliga. Ett fingeravtryck kan förstöra den. Att gnugga en våtservett kan nog göra den helt genomskinlig...
Det är nog pensel som gäller men eftersom kameran är ganska billig att hitta beg. skulle man kanske kunna försöka med en torr mikrofiberduk som man gnuggar extremt försiktigt.

Eftersom ingen sagt det än så påpekar jag bara att spegeln inte har någon som helst påverkan på bilden på filmen eftersom den svänger ur vägen när man tar bilden.

/Martin

martinl skrev:
Eftersom ingen sagt det än så påpekar jag bara att spegeln inte har någon som helst påverkan på bilden på filmen eftersom den svänger ur vägen när man tar bilden.

/Martin

Nä inte på bilden men dock på ljusmätningen. Eftersom de flesta speglar är halvgenomskinliga så mäts ljuset genomm spegeln. Antag nu att du ändrar speglns transparans så kommer ju inte ljusmätningen att stämma.

//Uffe

Chinon CE-4 mäter inte genom spegeln. Det är en ganska simpel spegel, och som sagt, bilden påverkas inte av skräp på spegeln.

Bilderna blir bra, lider inte av smuts. Men det är jobbigt att se det hela tiden.

Jag har faktiskt råkat ta lite i nederkanten med en våtservett, men jag slutade nästan direkt. Det känndes inte bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto