Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparation av 80-200 f/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Swappo

Aktiv medlem
Jag har ett gammal Canon EF 80-200 f/2.8L som funkar utmärkt och leverar bra bilder, men som börjar kännas lite skumt i zoomningen.

Om jag håller objektivet riktat nedåt går det bra att zooma in, men det är inget motstånd när jag zoomar ut, utan det känns väldigt slappt.
Håller jag det riktat uppåt så går det bra att zooma ut, men känns slappt när jag zoomar in. Det liksom faller tillbaka...

Objektivet är från 1991, men fungerar som sagt utmärkt i övrigt.

Canon har ju slutat serva objektivet sedan länge, men reserdelar (bortsett från AF-knappen) ska tydligen finnas att få tag på.
Finns det någon verkstad i Dalarna som reparerar objektiv?

Ingen?
Nån som har något annat förslag på nån som reparerar objektiv nånstans i Sverige överhuvudtaget?

Är det nån vits att kontakta någon av Canons serviceverkstäder?

Jag känner mig lite tveksam till att öppna det själv och titta.

Båda mina L zoomar fungerar så. mitt 70-200/2.8L IS är väldigt tydligt i att motståndet ändras i in och utzoomning beroende på om jag håller det uppåt eller nedåt. Kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket glas som flyttas runt. mitt 17-40/4L är likadant fast inte lika tydligt. Mindre glas att flytta antagligen.

Om det börjat kännas så nyligen så är det väl något som är fel men jag ville mest bara berätta att det är likadant på nya väl fungerade objektiv.

Dock känns inget av mina "slappa". Alltid lite motstånd och väl dämpade.

Tack för tipset Dez, ska kika på dom.

Johan: Hm, nu får du mig att bli lite tveksam... Men jag tror att det börjat nyligen. Det känns ganska tydligt att gravitationen är starkare än vad det nu är som håller emot inne i objektivet när man håller det vertikalt. Men jag tror att något kugghjul eller liknande är slut.

Fick svar från Intervision att dom ej ville reparera objektivet.
Dom misstänkte dock att det var guider i optiken som skurit ihop vilket påverkar zoomningen.

Kamerateknik service i Malmö ville gärna titta på objektivet.
Har även kontakt med en reparatör i Vansbro, vilket är bilavstånd härifrån. Han lät dock inte lika sugen på att kika på det så vi får se vilket alternativ det blir.

ANNONS
Götaplatsens Foto