Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Repotage/Journalistik... TIPS WANTED!

Produkter
(logga in för att koppla)

Falexander

Medlem
Hej,

Jag har lite funderingar och tänkte att det kunde vara värt att posta en tråd och hoppas på lite tips...

Jag skall fota en person som skall medverka i ett mindre reportage i en tidning. Den "riktiga" fotografen fick förhinder och jag blev därav tillfrågad och tackade ja, med förutsättningen att de förstod att jag inte har någon imponerande meritlista...

Jag skall fota personen i dess vardagsmiljö, dvs på dennes arbetsplats.

jag inser att detta är en ganska diffus post, men undrar om någon har lite bra tips man kan ha med sig i bagaget?

Jag tar med mig: ett 50 1.4, ett 70-200 2.8, ett 17-40 4, en eller två blixtar och en reflexskärm om det hjälper er i era idéer..?

Sjukt tacksam för alla tips!

Mvh,

Filip

Tänk på att variera vilken typ av bilder du tar, dvs se till att både ta översiktsbilder, detaljbilder, halvkropps- och helkroppsbilder, bilder med interaktion mellan människor och bilder med personen i aktivitet, dvs handgripligen gör något.
Ibland kan det t om vara bra att ha en liten lista med olika bildtyper eller bildidéer med sig. Man måste inte använda den men den är bra att ha ifall man känner att man kört fast.

Lycka till!
/Maria

Fundera på om du kan begränsa grejorna du tar med dig.
För egen del brukade jag släpa med mig allsköns bråte förr i tiden, och ägnade också rätt mycket tid till att skruva av och på saker istället för personen och knäppandet. Numera plåtar jag ofta med bara en lätt vidvinkel och kanske en normal eller kort tele, och ser till att röra mig mycket för variationens skull istället. På det sättet känner jag mig mer flexibel och spontan.

Annars är Marias tips också mitt.

En fast vidvinkel, typ 28 eller 35mm på en FF kamera. Allt man behöver, o så slipper man problemet med att byta objektiv o så. Objektivet bör vara riktigt bra anpassat för manuell fokus annars kommer du aldrig hinna fånga några ögonblicksbilder tyvärr.

Han har en 7D och ett superbt 17-55 2,8. Det räcker.

En fast vidvinkel, typ 28 eller 35mm på en FF kamera. Allt man behöver, o så slipper man problemet med att byta objektiv o så. Objektivet bör vara riktigt bra anpassat för manuell fokus annars kommer du aldrig hinna fånga några ögonblicksbilder tyvärr.

Hej,

Jag har lite funderingar och tänkte att det kunde vara värt att posta en tråd och hoppas på lite tips...

Jag skall fota en person som skall medverka i ett mindre reportage i en tidning. Den "riktiga" fotografen fick förhinder och jag blev därav tillfrågad och tackade ja, med förutsättningen att de förstod att jag inte har någon imponerande meritlista...

Jag skall fota personen i dess vardagsmiljö, dvs på dennes arbetsplats.

jag inser att detta är en ganska diffus post, men undrar om någon har lite bra tips man kan ha med sig i bagaget?

Jag tar med mig: ett 50 1.4, ett 70-200 2.8, ett 17-40 4, en eller två blixtar och en reflexskärm om det hjälper er i era idéer..?

Sjukt tacksam för alla tips!

Mvh,

Filip

Vad är det för typ av reportage? Att ta med reflexskärm och flera blixtar är inte nödvändigt om nu inte tidningen brukar ha den typen av bilder.

tja... det går nog även snabbare med autofocus med dagens greijer och i reportagesammanhang föredrar jag zoomar före fasta i och med att handen oftast är snabbare än fötterna. FF ser jag inget värde i i denhär frågan, 7D:n kommer att fungera utmärkt.

Är det alltså ett helt reportage du ska göra eller ett typ personporträtt med några bilder? Kom ihåg alla varianter, stående, liggande closeup och distans.

Så kan du tänka på bildserier, hur du kan bygga up den narrativa storyn i bilderna så att du får in 2-3 intressanta bilder utgående från en person. Det kan vara svårt, men behövs ganska ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto