Annons

Rimligt pris på 80-200 F2,8 AF-s

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Ingen Nikkor-fantast.. men det låter dyrt.. med reservation för att jag inte har koll på AF-S. Ett nytt silent vawe kostar ju runt 20000:-
 

Kodiak

Aktiv medlem
Tja!
Nu har jag hunnit in på affären och känt lite.
Det är ett silentvawe-objektiv. Och jag måste säga att det var i princip nyskick. Några märken på motljusskyddet men annars utan anmärkning. Objektivet är ganska precis 2 år gammalt.
Tydligen säljer butiken den på uppdrag av en kund.

Är det nån som kan svara på om 17000 är ett högt eller lågt pris för det objektivet?

Såg att ett nytt kostar 20750:- på ScandinavianPhoto och $1500 på BH Photo i NewYork (Har kontakter som reser dit rätt ofta). Är det samma objektiv?

I så fall känns det som det borde finnas prutmån på det?! Det har ju ändå 2 år och ingen garanti längre...
 

Mr.X

Aktiv medlem
Jag har ett 80-200/2.8 (det nyaste, utan SW).. Stod och vägde på om det var värt med ett Silent Wave. Men till sak, jag tycker det är alldeles för dyrt; 17000:- när det kostar 20000:- nytt med garanti och helt oanvänt..

Mitt råd, har du tänkt lägga ut så mycket pengar kan du lika gärna spara ihop 3000:- till. Kan tillägga att SW motorn har en förhållandevis liten effekt på AF enligt min bedömmning.

/Christian
 

Mr.X

Aktiv medlem
Ja, i snabbhet. Frågan är vad du behöver följa med AF:n.. menar, modellen utan AF-s funkar ju i stort sett till allt. Jag tycker att skillnaden på nästan 10.000:- mellan dessa modeller är alldeles för hög och förväntade mig mycket större skillnad än så här. Om du orkar vänta så kommer ju IS modellen.. dock verkar ju den inte komma till jul utan snarare till nästa höst.

//Christian
 

Kodiak

Aktiv medlem
Frågan är vad den kommer att kosta...
Såg att det spekulerades kring 25 kkr här på sidan.

Jag har nu första varianten av 80-200 med skjutzoom och utan stativfäste. Är det stor skillnad i snabbhet i fokuseringen i de nya objektiven mot mitt gamla?

Skiljer sig objektiven i optisk kvalité?

Tack!
/Svante
 

Mr.X

Aktiv medlem
Kodiak skrev:
Frågan är vad den kommer att kosta...
Såg att det spekulerades kring 25 kkr här på sidan.

Jag har nu första varianten av 80-200 med skjutzoom och utan stativfäste. Är det stor skillnad i snabbhet i fokuseringen i de nya objektiven mot mitt gamla?

Skiljer sig objektiven i optisk kvalité?

Tack!
/Svante
Hmm.. jo det är ju sant. Angående 80-200 med skjutzoom så är det inte sämre kvalitet, tror det är samma optik men bättre autofokus i nyaste 80-200:an (utan AF-s).. Skjutzoomen har en tendens att glida under exponeringen (enligt vad jag hört) plus att den pajjar fästet med sin tyngd.

Sök efter 80-200 på http://www.photo.net <-- hittade en hel del info om vad folk tycker och tänker om alla dessa gluggar.

//Christian
 

Kodiak

Aktiv medlem
Jo det där med glidande zoom håller jag med om och har förstått att den är lite för tung för att ha på kamerahusets stativ.
Skall kika lite på hemsidan...

Har förstått att den nya 80-200:an skall bli av G-typ vilket vad jag förstår skall göra den billigare att tillverka. Hur mycket kan det göra i pris och hur mycket VR på priset?

Tyckte kanske att 25 kkr kändes som en hög gissning, vad tror du?

/Svante
 

Mr.X

Aktiv medlem
Kodiak skrev:


Har förstått att den nya 80-200:an skall bli av G-typ vilket vad jag förstår skall göra den billigare att tillverka. Hur mycket kan det göra i pris och hur mycket VR på priset?

Tyckte kanske att 25 kkr kändes som en hög gissning, vad tror du?

/Svante
Mm.. är själv lite dålig på G-typen av objektiv. De G-typsgluggar som finns nu verkar vara av kass kvalitet och har rundbländarring, du måste ställa in bländare i kameran och du kan alltså inte på själva gluggen. Men men, eftersom Nikon själva skriver att det ska bli en proffsglugg (dem håller vad dem lovar oftast) så antar jag att priset kommer att skjuta i höjden med VR.

//Christian
 

Kodiak

Aktiv medlem
Håller med G-gluggarna har hittills varit av låg kvalité. Men den här skall ju vara som du säger av proffskvalité. Så då handlar det väl bara om att den inte har någon bländarring, vilket jag förstår man gjort för att det skall vara billigare att tillverka.
Det blir i vilket fall som helst spännande att se vad priset hamnar och vad recensionerna säger...
/Svante
 

Mr.X

Aktiv medlem
Ja, tänk om Nikon skulle komma med en billig julklapp :)) Men jag är tveksam.. dock ett högst intressant objektiv :>
 

Kodiak

Aktiv medlem
Som sagt, G-typ blir billigare att tillverka men VR tar nog ut det + lite till.
Kanske 25 kkr är en bra gissning.
Skall kolla om det är nån som är sugen att köpa en liten klapp till mig...:)
Svante
 
ANNONS