Annons

rolleiflex, film ej centrerad

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Jag har en rolleiflex 3.5 E, och rutorna på filmen är lite förskjutna till vänster.
Alltså det är mer filmbas på höger sida än vänster, ca 2 mm. Följden blir att texten med filmmärket (tex. tri-x) blir nästan med i själva bilden.
Förstår ni hur jag menar?

Finns det nåt man kan göra åt detta, nån justering?
Det kanske rent av ska va så? Njae..

Iofs inte hela världen, men lite irriterande är det..

Ja det har du rätt i.

Fast man återanvänder ju spolen från den filmen man just har tagit, och det har blivit likadant på alla rullar tror jag.
Men det kanske är nåt med fästet för upptagningsspolen, att den sitter lite snett?

Sätt i en tomspole och kolla hur den ligger, åt vilket håll den är förskjuten.

Kolla att spolen hamnar rätt på den sida som filmframdragningen är, och att spolhållarknappen på motsatta sida går in som den ska.

Jag har aldrig haft ett sådant problem med mina Rolleis, och inga problem med Kodaks spolar.

Nu är filmen färdigplåtad..

Kollade på spolen i överkant och den verkar ligga rätt, och spolhållarknappen går in som den ska.

Däremot, den undre spolen, alltså den som filmen sitter fast i från början, den spolen kan man flytta lite i sidled 2-3 millimeter.
Ska det vara så? Det kanske är där felet sitter?

Ursäkta mitt sena svar. Glömde bort diskussionen.

Jag kollade min 2,8F och spolen kan bara röra sig så mycket i sidled om jag använder lite kraft. Då rör sig den fjädrande spolhållarknoppen lika mycket.

Jag tror inte att den rör sig så pass mycket av sig självt när man använder kameran.

Kolla om spolhållarknoppen rör sig. Den kanske har en dålig fjäder?

Du kan höra med Schönherrs Foto och få numret till deras Rollei-reparatör. Behövs en reparation av något slag, så kostar det nog inte mer än 300-400 kr i det här fallet.

Är hemma hos mina föräldrar nu, så jag har inte tilgång till kameran, men åker tillbaka till sthlm på söndag, ska kolla om fjädern på den undre spolhållarknappen är dålig.

ANNONS
Götaplatsens Foto