Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rule of thirds i sökaren på fler kamror?

Produkter
(logga in för att koppla)

sarimner

Aktiv medlem
hej

jag har undrat ett tag nu varför de inte kommer fler systemkamror med rule of thirds i sökaren.. de finns ju bara i livewive nu i canon kamror.. om jag har fel såå får ju gärna nån rätta mej.. :p

Jag tror att vissa kameror har det. Andra har ett rutmönster på 4*4 rutor. Andra inget alls.

Å andra sidan så är det ju inte särskilt svårt att uppskatta var skärningspunkterna för tredjedels-linjerna borde vara.

I sökaren har Canon 7D 6*4 rutor, så där fungerar det i alla fall på ena ledden.
I Live view är mycket riktigt 3*3 ett alternativ.

Det går att byta ut mattskivan på de flesta systemkameror.

Lär väl vara en sanning med plats för en rejäl modifikation. I de allra flesta fall är det ett verkstadsjobb att byta sökarskiva. Men tittar man enbart på de "rätta" kamerorna, så kanske det går att säga att det går att byta på de allra flesta.

Lär väl vara en sanning med plats för en rejäl modifikation. I de allra flesta fall är det ett verkstadsjobb att byta sökarskiva. Men tittar man enbart på de "rätta" kamerorna, så kanske det går att säga att det går att byta på de allra flesta.

Jag har bara provat med Nikon F Photomic och Canon EOS 20D.
Jag har fått interycket att majoriteten inte skiljer sig nämnvärt från dessa (även om de skiljer sig en del från varandra). Men du menar alltså att de flesta systemkameror kräver en verkstad för att byta mattskiva? Har du några exempel?

Eller menar du "kräver" som i att de flesta kameror "kräver" en verkstad för sensorrengöring?

De enklare kamerorna brukar man inte "kunna" byta mattskiva på själv. Med detta menar jag då att tillverkaren har inte tänkt att man ska kunna göra det, så det går inte bara med en pincett eller fingrarna.
Kameror som 40D eller 1D Mark III är lätta att byta på, då Canon tänkt sig att användaren ska kunna göra det. Kameror som 500D eller 7D är inte så lätta att byta på, därför att Canon har tänkt motsatsen.

De enklare kamerorna brukar man inte "kunna" byta mattskiva på själv. Med detta menar jag då att tillverkaren har inte tänkt att man ska kunna göra det, så det går inte bara med en pincett eller fingrarna.
Kameror som 40D eller 1D Mark III är lätta att byta på, då Canon tänkt sig att användaren ska kunna göra det. Kameror som 500D eller 7D är inte så lätta att byta på, därför att Canon har tänkt motsatsen.

Bara för att det inte är tänkt att man ska kunna göra det betyder inte att det är svårt. Så är det med min 20D t.ex (finns inga mattskivor från cannon att köpa till den), men har man inte tummen mitt i handen är det inga problem.

Men visst, om man går efter vad tillverkarna har tänkt så är det ganska få kameror man kan byta mattskiva på själv. Det finns antagligen ingen kamera man kan göra rent sensorn på själv heller, etc.

Allt går att skruva isär. Men på kameror som det inte är tänkt att man ska byta mattskiva får man ofta göra just det. Kameror som är förberedda för detsamma brukar tillåta bytet med fingrarna eller någon liten speciell pincett.
Det där med fingrarna gäller nog mest äldre proffskameror, där man brukade byta mattskivan uppifrån, genom att först plocka bort sökaren och prismat.

ANNONS
Götaplatsens Foto