Är det helt otänkbart att Canon tänker lansera en MF-sensor och göra det formatet lite mer tillgängligt (mindre kamerahus, lägre pris) på samma sätt som man gjorde med FF och 5D en gång i tiden?
Fast det kräver förstås en ny objektivpark (antar jag) vilket gör att jämförelsen haltar...
Skall de göra det så är det för att de ser en möjlighet att tjäna pengar på det - så stora pengar att det motiverar den stora investering som krävs.
Jag tvivlar, av flera skäl:
- man kan idag kan uppnå tekniskt mycket bra resultat redan med småbildssensorer (24x36) vilket gör att den potentiella målgruppen för kameror med större sensorer är ganska liten. Den finns, men den är inte stor.
- det skulle som sagt krävas en helt ny objektivpark och de har mer än fullt upp att tillfredsställa alla önskemål om uppdateringar/utbyggnad av den objektivpark de redan har
- det finns en rad tekniska svårigheter i att bygga större sensorer som både ger synligt bättre resultat än småbildssensorer och samtidigt inte kostar ofantligt mycket mer. Det skulle gå att bygga en MF-sensor med mycket bra prestanda, det är tekniskt möjligt. Men extremt få (i praktisk meningen ingen) fotografer skulle ha råd med den.
Tänk på att sensorer i grund och botten är elektronikkomponenter. Men de är en udda form av komponenter, den enda (mig veterligen) där det finns drivkrafter att bygga komponenterna fysiskt
större. Det här går på tvärs med all annan komponenttillverkning där man av flera olika skäl vill bygga saker mindre och mindre. Tänk också på att priset på elektronikkomponenter växer drastiskt ju mindre seriestorlekar man gör. Det finns enorma fasta kostnader som skall täckas av den serie man bygger.
Kort sagt, att bygga relativt små serier (allt som inte räknas i miljoner är små serier i den här världen) av komponenter som dessutom är groteskt stora (jämfört med komponenter i stort) ... Det blir dyrt. Ohyggligt smärtsamt dyrt.
Upp till småbildsformat kan man få hyfsade seriestorlekar helt enkelt för att det redan finns mängder med objektiv och andra tillbehör som klarar den storleken. Plus att kamerorna i sig själva (speglar, sökare, AF-sensorer med vettig täckning osv) inte blir alls lika dyra som för ett större format.