Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre skärpa vid fler förminskningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasFehrm

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Jag tar en bild direkt ur kameran och gör om den till 1500*1000px först och sedan förminskar jag den en gång till för att passa måtten 900*400px, tappar jag skärpa då jämfört med om jag gör om originalfotot direkt till 900*400px?

Utan att ha gjort några jämförande tester (jag ändrar alltid storlek från originalfilen) så bör det rent logiskt bli så ja. Varje gång du gör en resample på bilden så kommer det att ske en appromixation vid beräkning av pixlarnas nya värde. För varje steg blir det avrundningsfel och för varje avrundningsfel blir det ju mer fel, sas. Sedan vet jag inte hur stor skillnad det blir i praktiken.

Utan att ha gjort några jämförande tester (jag ändrar alltid storlek från originalfilen) så bör det rent logiskt bli så ja. Varje gång du gör en resample på bilden så kommer det att ske en appromixation vid beräkning av pixlarnas nya värde. För varje steg blir det avrundningsfel och för varje avrundningsfel blir det ju mer fel, sas. Sedan vet jag inte hur stor skillnad det blir i praktiken.

Vi tänker i exakt samma banor. Fan, nu blir man lite deppig över att jag har gjort såhär med alla bilder på min hemsida fram tills nu.

Vore kul om du/någon kunde hitta på något test som visar skillnaden, om det nu är någon vilket jag dock tror starkt på att det är. Själv så kommer jag inte på någonting alls just nu som skulle kunna läggas fram som bevis för att denna teorin stämmer.

Vilken skillnad det blir beror ju helt på vad du gör med bilden och hur du sparar den. Sparar du den i bra kvalitet så ser du ingen skillnad på en liten bild på din hemsida. Men givetvis är det bättre att inte spara och göra den mindre flera gånger

Vilken skillnad det blir beror ju helt på vad du gör med bilden och hur du sparar den. Sparar du den i bra kvalitet så ser du ingen skillnad på en liten bild på din hemsida. Men givetvis är det bättre att inte spara och göra den mindre flera gånger

Jag tror nog att man ser skillnad oavsett hur du sparar bilden. En förminskning påverkar bildskärpan. Man skulle kunna tro att skärpan blev bättre, men så är det inte. Det här är en av anledningarna till varför man ska vänta med att skärpa sin bild det sista man gör innan man publicerar...

Jag tycker att det oftast funkar bäst att förminska 10% tills man kommer till den storlek man vill ha. Så slipper man också problem med anti aliasing.

Jag tycker att det oftast funkar bäst att förminska 10% tills man kommer till den storlek man vill ha. Så slipper man också problem med anti aliasing.

Jag har läst en del skriva det, så jag var tvungen att prova själv. Den som är nedskalad i steg om 10% upplevs möjligen något skarpare, men pixelpeepar man så ser man hur mycket halos den metoden inför. Jag gjorde en "jämförelsebild", som alltså bara visar skillnaderna mellan att använda de två metoderna. Jag lade ihop bilderna i ett varsitt lager, den ena nedskalad i steg om 10%, den andra nedskalad direkt till exakt samma mått som den första. Sedan bytte jag blandningsläge till "Difference" på det övre lagret och lade till ett justeringslager med levels som lyfter upp tonerna så man kan se skillnaderna. Blandningsläget "difference" fungerar som så att endast pixlar som skiljer sig mellan de två bilderna får en ton, är de lika i de två bilderna förblir den svart. Kraftigare ton vid större skillnad (men det har ju jag åsidosatt genom att köra levels på resultatet).

_MG_4854.jpg

Skillnaden mellan att förminska i ett steg eller i två steg är bokstavligt talat mikroskopisk. Jag vill hävda att man i 100% inte kan se någon skillnad. Jag har precis testat.

Jag rekommenderar att testa själv om man inte tror på mig. Öppna upp en bild i PS. Dublicera den. Förminska den ena i ett steg, den andra i två steg. Drag över den ena på den andra så ni får två lager. Klicka i och ur "ögat" för det övre lagret vid olika zoomnivåer. Inzoomat till 300% kan jag ana en svag svag skillnad i bilderna. Dock är det ju självklart fullkomligt omöjligt att säga vilken av de två som är "bäst" i det läget.

Så trådstartaren behöver inte vara speciellt orolig för sina bilder på hemsidan. Jag törst garantera att absolut ingen skulle ha någon som helst möjlighet att se vilka bilder på din hemsida som är förminskade i ett steg och vilka som är förminskade i två steg, även om du så lade de båda versionerna bredvid varandra.

Sen är ju frågan hur relevant det är att titta på en bild i 100% förstoring, Vem brukar kolla ett utskrivet fotografi med förstoringsglas? Jag tycker resultatet blir bättre när man skalar ner bilden i små steg, ner till ungefär 1000 pixlars bredd. Under det har det ingen större betydelse, då kan man köra direkt till den storlek man tänkt sig.

Sen är ju frågan hur relevant det är att titta på en bild i 100% förstoring, Vem brukar kolla ett utskrivet fotografi med förstoringsglas? Jag tycker resultatet blir bättre när man skalar ner bilden i små steg, ner till ungefär 1000 pixlars bredd. Under det har det ingen större betydelse, då kan man köra direkt till den storlek man tänkt sig.

Jag tror att du fullkomligt missuppfattade mitt inlägg. Ingenting under bilden handlade om 10%-nedskalning, och var inte menat som svar till dig, utan om huruvida man förstör kvaliteten om man skalar ner i två steg istället för i ett steg. Det var därför jag inledde stycket med "Skillnaden mellan att förminska i ett steg eller i två steg är bokstavligt talat mikroskopisk."

Jag gör så här, jag lägger in andra delen i mitt inlägg ovan som ett nytt inlägg. Det är ett svar direkt till trådstartaren och ingenting annat.

Skillnaden mellan att förminska i ett steg eller i två steg är bokstavligt talat mikroskopisk. Jag vill hävda att man i 100% inte kan se någon skillnad. Jag har precis testat.

Jag rekommenderar att testa själv om man inte tror på mig. Öppna upp en bild i PS. Dublicera den. Förminska den ena i ett steg, den andra i två steg. Drag över den ena på den andra så ni får två lager. Klicka i och ur "ögat" för det övre lagret vid olika zoomnivåer. Inzoomat till 300% kan jag ana en svag svag skillnad i bilderna. Dock är det ju självklart fullkomligt omöjligt att säga vilken av de två som är "bäst" i det läget.

Så trådstartaren behöver inte vara speciellt orolig för sina bilder på hemsidan. Jag törs garantera att absolut ingen skulle ha någon som helst möjlighet att se vilka bilder på din hemsida som är förminskade i ett steg och vilka som är förminskade i två steg, även om du så lade de båda versionerna bredvid varandra.

Jag tror nog att man ser skillnad oavsett hur du sparar bilden. En förminskning påverkar bildskärpan. Man skulle kunna tro att skärpan blev bättre, men så är det inte. Det här är en av anledningarna till varför man ska vänta med att skärpa sin bild det sista man gör innan man publicerar...

Du ser ingen skillnad på en liten bild i din dator. Inte om du sparar den två gånger i bästa kvalitet. Jag tar för givet att han skärper bilden efter han minskat den vare sig han minskade den en eller två gånger.

Håller inte alls med dig. Förutom att det blir sämre så är det också mycket opraktiskt och tar tid. Med 10% varje gång så skulle jag få minska mina bilder fler än 15 gånger när jag vill ha en bild för min website

Skärpan påverkas bara obetydligt, men däremot gör gamma-felet i photoshop at man kan förlora en del exakthet i hög-kontrastkanter om man skalar i för många delsteg.
Det som blir "bättre" av att skala i många steg är att aliasing-effektierna minskar betydligt - och detta är bara märkbart i väldigt speciella situationer, och om man tittar väldigt noga.

Det finns absolut INGEN anledning att oroa sig över "skärpeförlust" i bara två steg. Det dubbla steget är snarare en förbättring av "trohet mot orginalet" än tvärtom.

Länk till gammal, men ganska läsvärd tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108156

ANNONS
Götaplatsens Foto