Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scammers överallt!

Produkter
(logga in för att koppla)

niben

Aktiv medlem
Det är inte lätt att vara köpare, men det är inte lätt att vara säljare heller, se nedan mailkonversation ;)

> --- On Sat, 6/5/10, Niclas Bengtsson <@hotmail.com> wrote:
Sounds great, send the postvaxel to:

DR YUSUF ALI.
DIRECTOR OF ACCOUNTS, FED. MINISTRY OF FINANCE, FMF
LAGOS, NIGERIA
TEL/FAX: 234-1-7745540

Carlos Montes skrev 2010-06-05 10:23:
> I am ok with the price of buying the item for 480 euros but i do want you to know that my client in sweden who travelled to the USA, owes me 1 000 euros and he as agreed to send a postvaxel to you.I would need your full name , contact address and mobile number so that the postvaxel can be sent to you , you would then have the postvaxel cashed,collect your money and send the rest to my shipping agent so that he would be at your location for the pick up and shipment of item
> send me your details so that payment can be sent to you ok.
>
> --- On Fri, 6/4/10, Niclas Bengtsson <@hotmail.com> wrote:
>
> Well the item is never used witch equals as new. Price i about €480.
>
> > To: @hotmail.com
> > Subject: Annons
> > From: [email protected]
> > Greetings ,
> >
> > I am Carlos Alberto Montes, living in london , England. I do want you to know that i am interested in the sale of your item for sale.. please do let me know the present condition,send me fotos and price in euros..
> >
> > I read from you.
> >
> > Carlos

Senast ändrad:
Bluff ....

Det är inte lätt att vara köpare, men det är inte lätt att vara säljare heller, se nedan mailkonversation ;)

> --- On Sat, 6/5/10, Niclas Bengtsson <@hotmail.com> wrote:
Sounds great, send the postvaxel to:

DR YUSUF ALI.
DIRECTOR OF ACCOUNTS, FED. MINISTRY OF FINANCE, FMF
LAGOS, NIGERIA
TEL/FAX: 234-1-7745540

Carlos Montes skrev 2010-06-05 10:23:
> I am ok with the price of buying the item for 480 euros but i do want you to know that my client in sweden who travelled to the USA, owes me 1 000 euros and he as agreed to send a postvaxel to you.I would need your full name , contact address and mobile number so that the postvaxel can be sent to you , you would then have the postvaxel cashed,collect your money and send the rest to my shipping agent so that he would be at your location for the pick up and shipment of item
> send me your details so that payment can be sent to you ok.
>
> --- On Fri, 6/4/10, Niclas Bengtsson <@hotmail.com> wrote:
>
> Well the item is never used witch equals as new. Price i about €480.
>
> > To: @hotmail.com
> > Subject: Annons
> > From: [email protected]
> > Greetings ,
> >
> > I am Carlos Alberto Montes, living in london , England. I do want you to know that i am interested in the sale of your item for sale.. please do let me know the present condition,send me fotos and price in euros..
> >
> > I read from you.
> >
> > Carlos

Hej!
Ja, du detta är nog inget annat än ett fint sätt att i slutända blåsa dig.Vad du skall göra ja det är nog hur tydligt som helst. Detta sätt att luras är väl känt hos Polisen.

Mvh
Rolf

Precis, nu skall man bara se om man kan få den ena scammern att lura den andra. Svara precis på DR YUSUF ALI:s nigeriabrev att jag skickar en check på €1000 så han kan ordna dom $14,8 mille han lovade :)

Senast ändrad:
Precis, nu skall man bara se om man kan få den ena scammern att lura den andra. Svara precis på DR YUSUF ALI:s nigeriabrev att jag skickar en check på €1000 så han kan ordna dom $14,8 mille han lovade :)

Hej!
Kan vara en tanke, men jag skulle låta dessa mail bara gå upp i den eviga cyberrymden.

Det här fallet var ju rätt uppenbart i alla fall.

Det är värre med fallen med ofrivillig pengatvätt där en bluffmakare ska köpa något av en, sätter in för mycket pengar på ens konto och sedan säger "oj, jag råkade sätta in min hyra på ditt konto av misstag - kan du betala tillbaka den". Den naturliga reaktionen skulle vara att betala tillbaka, men risken är ju då att den personen givit ut ens bankkonto för bluffannonser dvs. en annan stackare någonstans sätter in köpesumman på ens konto (vilket därefter av angavs vara den oavsiktliga hyresinbetalningen). Det var på nyheterna för ett par år sedan har jag för mig. Har inte råkat ut för det själv, men det var ändå så pass smart uttänkt att det skulle finnas en risk att man går på det om man inte hört om det tidigare.

Skulle man råka ut för det får man väl helt enkelt skicka all info till polisen och meddela att pengarna är i säkert förvar till de avkunnar vad som ska hända med dem.

Hej!
Kan vara en tanke, men jag skulle låta dessa mail bara gå upp i den eviga cyberrymden.

Definitivt.
För sin egen skull: svarar man så avslöjar man att adressen används, och man riskerar fler bluffar per mail.
Dessutom, för andras skull bör du markera/flagga mailet som skräp. Flaggar många samma adress på tex hotmail/gmail så lär sig hotmail/gmail att adressen är en skräpadress och spärrar kontot.

..det förekommer nuumer även mail med till synes VD som avsändare, som nedan.

Men kör man Reply All (men man svarar ju inte) kommer verklig avsändare : " Lars... <[email protected]> "...

" Hej,

Jag vill att du behandla en betalning för en faktura i dag. Vad bankuppgifter behöver du behandla betalningen?

Mvh
/Lars "

ANNONS
Götaplatsens Foto