Hej
Jag er jätte sugen på detta objektiv men undra over prisen.
Till Nikon koster det 75 000 + moms
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557615
Till Canon koster det 38 000 + moms
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557570
Er detta rätt och varfor så stor skillnad?
Sen vill jag fråga om er erfarenhet med detta objektiv?
Skal jag uro mig over det inte har VR? skal jo använda stativ ändå.
Tacksam for svar
Hej mikael
Jag har ett sådant. Prisdifferensen beror med största sanolikhet på att man hade en rejäl prishöjning när dollarn rakade i höjden. Varav den ena sanolikt är inköpt runtomkring före och den andra efter.
Anledningen till att jag valde detta zoom var för att mitt 200-400 i vissa lägen var kort. Alternativet var Nikons 600:an men inget bra alternativ pga lite nära 200-400:an. 400;an var heller inget alternativ då jag även har en 300/2,8 Vr.
Den största anledningen var längden med zoom funktionen 300-800 för att "maxa motivets storlek". Dessutom fungerar AF klockrent med Nikons konverter 1,4x (420-1120) (men,man får fila bort en liten pigg på konverten). Men AF är inte med, med 1,7x resp 2x. konstigt nog fungerade inte sigmas egen 1,4x heller. Knepigt nog registereas inte konverten N1,4x, men det funkar, dessutom bra.
(skulle gissa att med en D3 alt D3s blir den ännu vassare men dessa funkar inte för mig)
Hur snabb är den? Den används i hop med en N700. Då är i alla fall AF i normalt ljus riktigt snabbt t.o.m med 1,4x konverten. När det är skumt ute är den inte lika snabb möjligen har kameran också påverkan. Den är skarp och ger vad ska man säga "fina bilder" t.o.m i motljus. Telelängden gör den givetvis känslig, så ett stabilt "riktigt" stativ och ett stadigt stativhuvud sitter knappast ivägen.
Vikten då, när pjäsena väger över 5 kg så har något kg hit eller dit mindre betydelse, för mig i alla fall.
Jag kör en typ Wimberly stativhuvud (jag har gimbal ch-2 funkar kanon) jag anskaffade även ett gjutjärnsstabilt videostativ, Manfrotto 536 MPRO carbon. Det gör att det blir stadigt och lätt att t.ex. följa med och "skjuta/peppra" rörliga mål
Så här i efterhand, om jag inte har haft några andra telen, skulle jag ha valt den då, i stället för t.ex N500 alt, 600? ja absolut för jag gillar omfånget 300-800 (420-1120), hade den funnits med Vr vore det givetvis ett plus. Men om jag skulle valt den före N200-400 vete katten, en strykare i så fall, möjligen gick nog sigman före.