Annons

Sigma 35/1,4 Art och Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Fujo

Medlem
Har från tidigare god erfarenhet av ett Sigma 10-20 på en D300 så när Sigma 35mm/1,4 fick lysande recensioner köpte jag ett nytt sådant. Funkade inte med Nikon D3, fokuserade så mycket framför motivet att det inte gick att justera bort i kameran - som är nyservad och fokuserar perfekt med sex Nikon AF-objektiv.

Scandinavian Photo tog tillbaka objektivet utan protest och nu ser jag många Sigma 35/1,4 till salu 2-3 000 kronor under nypris.
Beror detta på att fler än jag har problem med att få detta objektiv att fokusera korrekt?

Har från tidigare god erfarenhet av ett Sigma 10-20 på en D300 så när Sigma 35mm/1,4 fick lysande recensioner köpte jag ett nytt sådant. Funkade inte med Nikon D3, fokuserade så mycket framför motivet att det inte gick att justera bort i kameran - som är nyservad och fokuserar perfekt med sex Nikon AF-objektiv.

Scandinavian Photo tog tillbaka objektivet utan protest och nu ser jag många Sigma 35/1,4 till salu 2-3 000 kronor under nypris.
Beror detta på att fler än jag har problem med att få detta objektiv att fokusera korrekt?

Jag är då supernöjd med mitt exemplar. Fungerade felfritt med 5D mk2 och nu med 70D. Har inte ens behövt microjusterat AF!

Det där med 2-3000kr under nypris stämmer inte riktigt vad jag kan se. Eller jo, om du jämför med Scandinavian Photo, men de ligger ungefär 1500kr över normalpris.

Det är ett av de bästa objektiven jag har. fokuserar grymt bra. Kanske ditt kamerahus som inte lirar korrekt med objektivet? Dvs den som behövs kalibreras? Hur är det med andra ljusstarka objektiv?

/stefan

Mitt fokuserar också helt klockrent. fick microjustera det lite men annars sitter det på 99% av tiden sen jag köpte det.
Scandinavian photo ligger ju tokhögt i pris och när jag köpte mitt därifrån ringde jag deras kundtjänst och frågade varför, de sänkte då helt sonika priset till samma nivå som fotokungen.se

Upplever samma problem som Fredrik

Har min 35:a på min D700. Men skärpan är under all kritik!
Då skärpan är på oändlig bakfokuserar den. Men tar man lite på närmare håll, kring 1-2 meter så sitter skärpan.
Oavsett bländare
Ringde Scandinavian photo och klagade. De sa att jag skulle titta förbi så de fick titta på den. När man googlar omkring ser man fler med samma problem.
Är det bara Nikon som inte är "kompatibel" med denna glugg?

ANNONS
Götaplatsens Foto