Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
sigma 50-500 + 1,4 konv
- Trådstartare tiger656
- Start datum
STIG_H
Medlem
Jag har denna kombination på D100 sedan ca ett halvt år tillbaka. Om jag fick välja idag skulle jag förmodligen satsa på 2* istället. Detta p.g.a. att man i båda fallen går miste om AF. Jag kör nästa uteslutande med enbart objektivet utan förlängare och dessutom på frihand. I början använde jag stativ och teleförlängare men jag missade så många situationer på grund av min egen tröghet (vet inte om det beror på min dåliga teknik eller om det helt enkelt är svårt att få till snabbhet med stativ). Bildkvaliteten med förlängare är acceptabel enligt min måttstock.
viktor1623
Aktiv medlem
STIG_H skrev:
Jag har denna kombination på D100 sedan ca ett halvt år tillbaka. Om jag fick välja idag skulle jag förmodligen satsa på 2* istället. Detta p.g.a. att man i båda fallen går miste om AF. Jag kör nästa uteslutande med enbart objektivet utan förlängare och dessutom på frihand. I början använde jag stativ och teleförlängare men jag missade så många situationer på grund av min egen tröghet (vet inte om det beror på min dåliga teknik eller om det helt enkelt är svårt att få till snabbhet med stativ). Bildkvaliteten med förlängare är acceptabel enligt min måttstock.
Har du någon erfarenhet av hur användbar brännvidden är med 50-500? 10x zoom är alltid bra men finns det scenarier där du vill zooma mer åt ena eller andra hållet? Jag funderar också på 50-500 (eller någon liknande).
tiger656
Aktiv medlem
Jag fottar segelbåtar på kappseglingar och när jag kör foto från land med stativ behövs ibland mer än 500mm. Visst kan man köpa på sig nåt ljusstarkt canon 400, 500 el 600 tele och konverter på detta men då får man slanta 50 tusen eller mer vilket inte känns helt ok.
Därav mitt intresse för konverter på det jag har idag.
Stefan
Därav mitt intresse för konverter på det jag har idag.
Stefan
STIG_H
Medlem
Viktor1623 frågade vad jag har för erfarenhet av brännviddsområdet. 50-500 är det objektiv jag använder mest. Jag fotar fåglar och djur men även blommor, svampar, bär, landskap mm med detta objektiv. Det fungerar rätt bra på större blommor och svampar där jag använder brännvidden 500mm på ca 3m, vilket är närgränsen. Tack vare brännvidden är det lätt att komponera bilden och bara ta med det väsentliga. Jag har även Sigmas 185 mm macro som jag tycker är ett bra objektiv, vilket jag använder för mindre föremål, insekter mm.
Mig passar 50-500 bra eftersom jag i grunden är lat. Dessutom vill jag undvika täta objektivbyten i dammig miljö. Jag har dålig erfarenhet av dessa objektivbyten.
Eftersom jag bara fotograferar för mitt eget nöjes skull, som amatör, har jag inte reflekterat på objektiv som är bättre och dyrare.
Mig passar 50-500 bra eftersom jag i grunden är lat. Dessutom vill jag undvika täta objektivbyten i dammig miljö. Jag har dålig erfarenhet av dessa objektivbyten.
Eftersom jag bara fotograferar för mitt eget nöjes skull, som amatör, har jag inte reflekterat på objektiv som är bättre och dyrare.