Annons

Skärmkalibrator, Spyder Express elller Pantone Huey?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Nu måste jag investera i en kalibrator! Känner inte att jag behöver en för färgerna, de överensstämmer väl med utskrifterna jag får från Crimson. Men ljusheten... Det är hopplöst att få till den. Så nu måste det till en kalibrator.

Har en tajt budget just nu, så det får bli Spyder express2 eller Pantone Huey. Vilken rekommenderas?

Spyder skulle jag tro är den bättre av dessa.

För övrigt är det troligt att Crimson har problem med ljusheten på sina printar. De är flera som vittnat om att kopiorna blir för mörka jämfört med det man ser på skärmen.

Mvh
Maverick

Att flera har vittnat om det säger ingenting utan att samtidigt kolla under vilka förhållanden det har skett. Ett baklyst media skiljer sig ju väldigt från ett reflektivt media och många printar behöver rätt god belysning. Men visst, det är inte direkt ovanligt att printar ser mörka jämfört med skärmen.

För att köra on-topic, jag har en spyder 2 pro och den fungerar fin-fint, även med dubbla profiler på dubbla skärmar om du har ett grafikkort som visar dessa som dubbla kort med dubbla skärmar för windows.

mange78 skrev:
Jo, men seriöst. Hur mycket matnyttigt gav den där tråden? Har sökt runt i forumet innan, men jag är inte ute efter tester på nätet, dom kan jag googla efter själv. Jag vill veta från folk här vad dom har för erfarenheter ev dessa.

Jo, men seriöst, hur ska man veta att du provat sökt då..? Ger man en länk som jag ev trodde kunde vara intressant så behöver du väl inte hålla den tonen, jag trodde jag kunde hjälpa till, men du är väl likadan mellan 4 ögon..

Kollar själv efter kalibrerare vilket jag därför stötte på den andra tråden..

/Benny

BempaS skrev:
Jo, men seriöst, hur ska man veta att du provat sökt då..? Ger man en länk som jag ev trodde kunde vara intressant så behöver du väl inte hålla den tonen, jag trodde jag kunde hjälpa till, men du är väl likadan mellan 4 ögon..

Kollar själv efter kalibrerare vilket jag därför stötte på den andra tråden..

/Benny

Ber om ursäkt för tonen. Men jag börjar bli lite trött på att man ofta får det svaret här i forumet, typ svaret finns på google, eller sök lite i forumet etc etc... Jag förhastade mig och tolkade ditt svar lite som dom man brukar få annars, ber så mycket om ursäkt för detta!

Mvh Magnus

Maverick skrev:
Spyder skulle jag tro är den bättre av dessa.

För övrigt är det troligt att Crimson har problem med ljusheten på sina printar. De är flera som vittnat om att kopiorna blir för mörka jämfört med det man ser på skärmen.

Mvh
Maverick

Intressant, i så fall kanske jag skulle med crimson, men det blir väl svårt att bevisa att det är dom som har problem?

Hur mycket gör en kalibrator för överensstämmandet i ljusheten? Eller är det en subjektiv inställning i kalibreringen? I så fall har jag kanske ingen nytta av en kalibrator,

mange78 skrev:
Intressant, i så fall kanske jag skulle med crimson, men det blir väl svårt att bevisa att det är dom som har problem?
Det blir det nog, eftersom de har en ganska noggrann kontroll på att det blir rätt. Det är ganska enkelt att kontrollera att en skrivare fungerar som den ska. Skriv ut ett antal väl definierade färgrutor och mät upp om de ger den förväntade färgen.

Att många tycker att printarna ser för mörka ut i förhållande till skärmen beror nog snarare på att om man ska kunna jämföra skärm och utskrift ska utskriften belysas med en ljusstyrka på 500 lux. Det är nog inte så många som har ett bra betraktningsljus.

Stefan

Nä, jag har redogjort tidigare för eventuella felkällor i sammanhanget.

De flesta brukar kunna få sin miljö under kontroll fram till arbetsbelysning. Där brukar det fallera för de flesta som inte jobbar professionellt med detta.

Men hela min klass har haft problem med att kopiorna från Crimson blir för mörka och vi har löst det med att höja ljusheten på våra bilder. Kopiorna är iaf konsekvent för mörka så det fungerar bra att göra så.

Sedan fick jag läsa att andra här FS upplevde samma problem så då vart jag inte lika säker på att problemet låg hos skolan. Vi har rätt betraktningsljus men fel arbetsljus vid våra datorer.

Mvh
Maverick

När vi ändå är inne på diskussionen skärmkalibratorer så undrar jag om det är någon skillnad på mjukvaran mellan spyder2 express och suite.
dvs. den mjukvara för skärmkalibreringen inte att det är x-tra programvaror i suite

Har i dag köpt en huey, men blir lite vankelmodig när flera skriver att spydern skulle vara ett bättre köp, prismässigt är dom likvärdiga tror jag.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta innan jag öppnar paketet
Vore tacksam för svar då jag nu kan byta den mot den andra.
Vad jag har läst så tar huey mera hänsyn till det omgivande ljuset ...

//Björn

eldaren3 skrev:
Har i dag köpt en huey, men blir lite vankelmodig när flera skriver att spydern skulle vara ett bättre köp, prismässigt är dom likvärdiga tror jag.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta innan jag öppnar paketet
Vore tacksam för svar då jag nu kan byta den mot den andra.
Vad jag har läst så tar huey mera hänsyn till det omgivande ljuset ...

//Björn

Som jag fattar det fungerar kalibreringen på samma sätt med båda. Men Hueyn kan man sedan koppla in via USB och då fungerar den som en reglerare av det omgivande ljuset.

Kan någon bekräfta som kan Huey?

Nu är ju inte jag någon expert på än den ena eller den andra men efter det jag har läst runt på nätet så lutar det åt en Colorvision Spyder express för min del.
Har även hört runt med diverse återförsäljare och dom anser att expressen är mer prisvärd än suite då det endast skiljer sig att man får med printfix.
Men tydligen ska det inte vara några övriga mjukvaruskillnader mellan dessa två.
Dvs. suite har inga fler inställningsmöjligheter i mjukvaran än expressen.

mange78 skrev:
Som jag fattar det fungerar kalibreringen på samma sätt med båda. Men Hueyn kan man sedan koppla in via USB och då fungerar den som en reglerare av det omgivande ljuset.
om det ändå stämde. Nej, det är skärmen som den reglerar och det är tveksamt om det är en så vidare lyckad funktion. Bättre att se till att du har rätt ljus i omgivningen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto