Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärmkalibrering och linux

Produkter
(logga in för att koppla)

j.asplund

Aktiv medlem
Hej Jag försöker att kalibrera skärmen till min linuxburk. Jag kör gnome 2.14 och bildvisarn eog där har ju stöd för färghantering vilket också PIXEL. Jag använder mig av båda programmen.

Jag har gjort en icm-profil för min skärm med lprof. lprof funkar med t.ex. EyeOne fast jag har kört med uppskattade värden. När jag väl skapat min profil så vill jag att denna ska användas. Jag har förstått att man med xicc kan berätta vilken profil som ska användas. Jag har gjort detta men utan effekt. färghantering verkar inte funka med vare sig eog eller pixel. Det spelar heller ingen roll hur jag gör min profil. Färgerna på skärmen ändrar sig inte iaf.

Är det nåt mer man måste tänka på?

Jag har ett nvidia-kort och drivrutiner till kortet

Jag har fått det att funkar med pixel nu. jag förstår dock inte hur jag ska få eog att förstå vilken profil jag ska använda. det är ju menat att man ska använda xicc till dig men det verkar inte ge någon effekt

johan

Saknar verkligen Linux. Foto var en anledning till att jag tvingades byta då gimp inte klarade 16-bitars färg och det inte fanns någon vidare färghantering i Linux (även om det var på gång). Skulle vara intressant att veta mera om läget nu för tiden - hur ser det ut, hur långt har man kommit?

Gimp fixar ännu inte 16-bit färg men nästa version av gimp ska iaf klara färghantering. Cinepaint klarar 16-bit och färghantering. PIXEL, http://www.kanzelsberger.com klarar också 16-bit och har färghantering fast det är fortfarande beta men utvecklingen ser lovande ut. eog (GNOMEs bildvisare) ska kunna visa bilder med inbäddade färgprofiler. lprof, lprof.sourceforge.net kan tillverka färgprofil för din skärm, skrivare och kamera. Den funkar även med EyeOne.

Nu funkar det!!!! De hade inte aktiverat ICC-support när de byggde eog till ubuntu dapper. Nu har de uppdaterat den versionen dock så nu fungerar det galant. Skönt med en enkel och snabb bildvisare i linux som har support för färghantering.

WFS) (j.asplund skrev:
Hej Jag försöker att kalibrera skärmen till min linuxburk. Jag kör gnome 2.14 och bildvisarn eog där har ju stöd för färghantering vilket också PIXEL. Jag använder mig av båda programmen.
Jag tycker också att du bör använda xgamma som ingår i din xserver.

man xgamma

När du hittat dina värden sätter du dem i X
config-fil under Monitor sektionen ( t ex: gamma 1.280 1.160 1.260), du kan alternativt sätta det i din ~/.xinitrc om ditt OS använder den filen. På detta sätt får du skärmen någorlunda kalibrerad för alla dina applikationer och inte bara de som stöder icc. För ljus, kontrast och färgtemp så skruvar du givetvis direkt på skärmen.

Det finns även program för detta, t ex. Monica (MOInitor CAlibration).

Lite OT i denna tråd, kanske, men har lekt lite med Bibble Pro 4.7 och det är ingen dum råkonverterare. Har hittills använt Capture One eftersom jag inte tycker om ACR, Rawshooter eller DPP. Det känns som om man kan komma längre med Bibble och i större utsträckning än annars slippa använda Photoshop vilket snabbar upp hanteringen. Sist men inte minst - Bibble finns för Linux. :) Kan man bara kalibrera skärmen i Linux så kan man snart återvända till en trivsam miljö igen. Är ju inte fel om det även finns bra skrivardrivisar till Epson och möjlighet att kalibrera också skrivaren...

niklasl skrev:
Lite OT i denna tråd, kanske, men har lekt lite med Bibble Pro 4.7 och det är ingen dum råkonverterare. Har hittills använt Capture One eftersom jag inte tycker om ACR, Rawshooter eller DPP. Det känns som om man kan komma längre med Bibble och i större utsträckning än annars slippa använda Photoshop vilket snabbar upp hanteringen. Sist men inte minst - Bibble finns för Linux. :) Kan man bara kalibrera skärmen i Linux så kan man snart återvända till en trivsam miljö igen. Är ju inte fel om det även finns bra skrivardrivisar till Epson och möjlighet att kalibrera också skrivaren...

UFraw är å andra sidan ingen dum konverterare, den är dessutom fri till skillnad från Bibble. Den funkar både som plugin till Gimp eller som "standalone", den hanterar profiler om man tycker sig behöva det, har justering med kurvor både före och efter konvertering, batch osv..

Å vad gäller Epson så har de "fabriks"-drivisar till Linux för skrivare och scanners genom dotterbolaget Epson Avasys.

steelneck skrev:
UFraw är å andra sidan ingen dum konverterare, den är dessutom fri till skillnad från Bibble. Den funkar både som plugin till Gimp eller som "standalone", den hanterar profiler om man tycker sig behöva det, har justering med kurvor både före och efter konvertering, batch osv..

Å vad gäller Epson så har de "fabriks"-drivisar till Linux för skrivare och scanners genom dotterbolaget Epson Avasys.
Tack för tipsen, särskilt det senaste! Känner hur intresset för att återgå till Linux ökar mer och mer...

ANNONS
Götaplatsens Foto