Makten
Aktiv medlem
Om jag förstått det rätt så används full bländaröppning då man hos en modern spegelreflexkamera tittar genom sökaren. Eller, det verkar faktiskt som att bländaren är större än objektivets största värde, det vill säga, lamellerna är öppnade tills de tagit stopp, till skillnad från största givna bländarvärde, då de bildar en något mindre cirkel än största fysiskt möjliga.
Trots detta så är skärpedjupet mycket större i sökaren än hos den tagna bilden. Detta är ju något märkligt, och jag funderar på vad i helsike man ska med en nedbländningsknapp till om det ändå inte stämmer?
Har det med sökarens optiska egenskaper att göra kanske?
Alltså, om jag jämför sökarens skärpedjup med det jag får på bild vid objektivets största bländare, så är skärpedjupet oerhört mycket kortare på bilden än vad jag såg i sökaren!
Nån optisk exptert?
Trots detta så är skärpedjupet mycket större i sökaren än hos den tagna bilden. Detta är ju något märkligt, och jag funderar på vad i helsike man ska med en nedbländningsknapp till om det ändå inte stämmer?
Har det med sökarens optiska egenskaper att göra kanske?
Alltså, om jag jämför sökarens skärpedjup med det jag får på bild vid objektivets största bländare, så är skärpedjupet oerhört mycket kortare på bilden än vad jag såg i sökaren!
Nån optisk exptert?