Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Har sökt i forumet efter lite tips om hur man snabbt och enkelt skärper bilder som ska skickas till digitala fotolabb för att man ska få ut lite mer av bilden. Har inte lyckats hitta något.
Är ganska ny här på FS så jag har inte sett några äldre trådar än dom som syns nu...

Någon som kan ge lite tips om vilket sätt som ger ett bra resultat

1. för valiga albumbilder 10*15
2. för bilder som man tänker sig att förstora till 20*30 och 30*40

Man skall använda funktionen som heter oskarp mask som ligger under skärpa under filter. Men jag är själv osäker på hur mycket man skall skärpa en bild innan framkallning.

Om du skall förstora bilder så rekomenderar jag att först interpolera (förstora) upp bilderna i photoshop sedan använda oskarpmask för att få ett bättre reslutat vid större utskrifter.

Någon som kan rekomenderar ett digitalt fotolab har nämligen aldrig skrivit ut någon av mina egna bilder än?

eV1Te skrev:
Någon som kan rekomenderar ett digitalt fotolab har nämligen aldrig skrivit ut någon av mina egna bilder än?

Jag har kört ut 1 "en" bild hitils från min istDS. Jag gjorde den i 21 * 30 på Odenlab. Blev skitbra. Jag är helnöjd. Färger och ljus blev ganska exakt som de visades på min skärm.

Kolla in www.odenlab.se. Där finns ett program att ladda ner för smidig överföring av bilder till dem.

Det är inte alltid man behöver skärpa bilderna. Har men en bra kamera och en bra glugg behöver man inte hålla på och trixa. Men om du nu skulle behöva göra det är det bäst du använder dig av funktionen "oskarp mask" Jag antar att du kör på en upplösning på 3000x2000 med din istD och i den upplösningen behöver du inte använda dig av en radie som är större än 1 till 1,5 pix. Sen kan du testa själv hur mycket du vill skärpa bilden från 1% till kanske 200%. Jag brukar använda mig av 0.7 radie och 50 - 100% när jag ska fixa bilder till nätet och 0.5 radie för utskrift (2000x1312 D1 upplösning).

Lycka till

http://gallery.gulnet.nu/

Jag har använt www.dox.se och är mycket nöjd med resultaten. Bra service, enkelt program för att ladda upp bilder, samt att dom använder sRGB som profil vilket jag tycker fungerar mycket bra. Om det är någon som börjar grina för att man inte kör Adobe RGB och konverterar så tycker jag resultaten blir av samma klass.

H

jag använder proprint, http://www.proprint.se/ , som jag tycker är bäst på alla sätt. kvalité, priser (även om dom inte är absolut billigast) och deras service håller världsklass.

Guero skrev:
Jag har använt www.dox.se och är mycket nöjd med resultaten. Bra service, enkelt program för att ladda upp bilder, samt att dom använder sRGB som profil vilket jag tycker fungerar mycket bra. Om det är någon som börjar grina för att man inte kör Adobe RGB och konverterar så tycker jag resultaten blir av samma klass.
nu har jag fortfarande inte själv hunnit prova just dox. men jag har hört av folk som lämnat in samma bilder flera gånger att färgerna varierar enormt mycket fast bilderna är desamma och inget ändrats i dom. samt att s/v bilder har färgstick.
det låter verkligen inte alls bra i mina öron. då vill jag hellre att det ska finnas en vettig färgprofil för nedladdning på deras sida, eftersom jag vill ha samma resultat. alltid.

Har inte haft dessa problem hos www.dox.se Jag har förstorat upp identiska filer ett flertal gånger och alltid fått samma bra resultat. Har dock ej gjort något i svartvitt.

H

Kontrast: Ofta kan ökad kontrast ge "skärpa", eller åtminstonde imaginär skärpa

Högpass:
Duplicera lagrer
Högpass på det nya lagret(Radie: 2-3)
Opacitet: 40-60%,
Blandning: Täck Över

Dessutom brukar jag framkalla hos
www.fotolabo.se - Bäst i test FOTO 2004
även om proffsen här på FS föredrar
www.dox.se

Bilden är kanske för liten för granskning

EDIT: Större bild finns här
http://www.geocities.com/veddigebk/other/skillnader.stor.jpg

// Anders

Bilagor

• skillnader.jpg
    skillnader.jpg
    42.8 KB · Visningar: 1,567
Senast ändrad:
aceeo skrev:
...Dessutom brukar jag framkalla hos
www.fotolabo.se - Bäst i test FOTO 2004
även om proffsen här på FS föredrar
www.dox.se...
Utan ett uns av ödmjukhet vill jag räkna in mig själv i den så kallade ”proffs”skaran.
Och jag använder Fotolabo...

Det där med skärpning är inget man kan ge ett allmänt svar på.
Vissa labb skärper, andra gör det inte.

Enligt Pär på Fuji, är skärpning avstängd på Fujimaskinerna, men labbet kan naturligtvis sätta på skärpning. Då skärper den med en teknik motsvarande Photoshops ”kantskärpa”.

greken skrev:
Det är inte alltid man behöver skärpa bilderna. Har men en bra kamera och en bra glugg behöver man inte hålla på och trixa. Men om du nu skulle behöva göra det är det bäst du använder dig av funktionen "oskarp mask" Jag antar att du kör på en upplösning på 3000x2000 med din istD och i den upplösningen behöver du inte använda dig av en radie som är större än 1 till 1,5 pix. Sen kan du testa själv hur mycket du vill skärpa bilden från 1% till kanske 200%. Jag brukar använda mig av 0.7 radie och 50 - 100% när jag ska fixa bilder till nätet och 0.5 radie för utskrift (2000x1312 D1 upplösning).

Lycka till

http://gallery.gulnet.nu/

Klart man inte "behöver" skärpa dem, men vill man ha ut bästa möjliga kvalitet så är det självklart att man skärper dem!

Jag skärper alltid i tre steg: Först radie 0.3 och ammout ca 250%, threshold 1, för att kompensera för sensorns "anti alias"-filter. Sen radus 0.5-0.7, ammount 50-100%, threshold 1. Sen efter storleksjustering (om bilden ska upp på webben, t.ex.). Sista skärpningen brukar radius vara på typ 50% ammount 40-80%.

Bilder som ska ut på papper skärper jag riktigt ordentligt, så dem ser riktigt krispiga ut på skärmen. Papperskopiorna brukar bli fina!

Jag kör de flesta bilderna på

http://www.vsfl.se/

Här väljer man vilken affär man vill hämta ut bilderna på och slipper då portot. Priserna varierar lite mellan olika färrer. För vanliga 10x15 samlar jag ihop 100 stycken vilket ger ett styckepris på under 2:-

För skärpning använder jag också ett plugin som heter FocalBlade.

johan

äntligen lite svar.. *L*

har provat en del och kommit en bit på väg.

Använder själv Fotolabo eller Lindkvist Fotolab i Västerås beroende på vad bilden ska användas till.

Det har knappast med kvaliteten på kameran eller objektiven om man behöver skärpa bilder. Jag skärper utan undantag alla bilder jag släpper iväg. Vissa behöver väldigt lite justering, andra mer, men kamerans och objektivens kvalitet spelar här ingen roll. Sedan finns det ju förstås kompaktkameror som defaultskärper så det räcker och blir över.

Jag brukar använda USM med inställningar 150-170%, radie 0,5-1, treshold 0 som en början. Ibland kan man öka radie, men det är sällan, det mesta justerar jag med mängd.

Appropå halo så är det väl oftast den ljusa sidan som är störande. I sådana fall kan man i Photoshop kopiera sin bild till två nya lager och skärpa båda dessa lite mer än man vill. Med blandningsläget "mörkare" på det ena och "ljusare" på det andra lagret och genom att styra opaciteten för det lagret med blandningsläget "ljusare" kan man minska den ljusa haloeffekten.

Vore det inte smart om bildbehandlingsprogrammet hade den här funktionen som en parameter för oskarp mask?

Kan vara, men över lag tycker jag att custom filtret ger bättre skärpa och fler detaljer än USM.

Du kan ju testa själv. För just bilden i tidigare svar använde jag följande inställningar:

-2 -4 -2
-4 49 -4
-2 -4 -2
Scale:25

Du kan experimentera för att få olika styrka på filtret.

Det blir iof inte så stor skillnad mellan USM och custom så länge du använder en liten radie.

Gör inte custom-filtret åtminstone i princip samma sak som oskarp mask?
Nej, oskarp mask tar en blurrig (där av namnet, oskarp mask) version av bilden och drar bort den, vilket lämnar en skarp version kvar =) Radien som du anger, är radien som används vid blurr-steget.

Bilagor

• image2.jpg
    image2.jpg
    48.3 KB · Visningar: 551
ANNONS
Götaplatsens Foto