Annons

Skakningsoskärpa och "brännviddsförlängning"

Produkter
(logga in för att koppla)

Guffa

Aktiv medlem
Vet inte om jag tänker rätt, men:

Man brukar säga att slutartiden ska vara kortare än brännvidden för att inte få skakningsoskärpa, d.v.s. för brännvidden 200 mm ska slutartiden vara som längst 1/200 s.

Om en digitalkamera har mindre bildsensor, ska väl inte påverka detta? Det är ju samma optik.

Innebär det att när jag sätter mitt 80-200 på min D60, får det en bildvinkel som motsvarar ett 128-320, med fortfarande är lika känsligt för skakningsoskärpa som ett 80-200?

Kanske...

Genom att den mindre bildsensorn på D60:n gör att den effektiva brännvidden blir längre "förstoras" även de vibrationer som ligger till grund för skakningsoskärpan.

Sedan beror ju vibrationerna till en del på hur stor och tung gluggen är och en 200a är normalt mindre än en 300, så troligtvis är du med din 200 på D60:n mindre utsatt än man skulle vara med en 320 på en "analog" kamera.

mvh Janne

Det är ju samma objektiv som används till den digitala kameran, objektivet har samma brännvidd.
Digitalkameran använder en mindre del av bildcirkeln eftersom plattan är mindre.

Tänk dig att du kopierar en bild från ett 24x36mm negativ på ett papper så att negativet fyller papperet fullt ut, tänk nu (teoretiskt) att du byter ut negativet och tar det digitala "negativet" och kopierar med samma inställningar.Du fyller nu endast en mindre del av papperet, du får en mindre bild alltså.

Men dom avbildade detaljerna är lika stor på båda bilderna.

Att det blir samma resultat med samma förstoringsgrad är ju klart. Men vad händer när man förstorar det digitala "negativet" mer, för att få ett lika stort slutresultat? Kommer skakningsoskärpan att förstoras i samma grad?

Om din bildvinkel motsvarar 320 mm på en småbildskamera, använd då den tid som ger dig skarpa bilder med ett 320 mm-objektiv på en småbildskamera.

Guffa skrev:
Att det blir samma resultat med samma förstoringsgrad är ju klart. Men vad händer när man förstorar det digitala "negativet" mer, för att få ett lika stort slutresultat? Kommer skakningsoskärpan att förstoras i samma grad?
En kraftigare förstoring gör ju alla detaljer i bilden större, oavsett om dom är skarpa eller suddiga. Eftersom du förstorar kraftigare bör du kanske blända ned ett eller ett halv steg extra för att få lite större skärpedjup, för att bibehålla samma storlek på oskärpecirklarna i bilden. Detta får ju då även följden att din tid blir längre, så ett stativ är nog att rekonmendera.
Eller som Jim säger, tänk att det är 320mm istället för 200.

En annan sak är att ett litet föremål i en bild kan uppfattas som skarpt, men vid ökad förstoring tycker vi det är oskarpt, frågan är om denna uppfattning är linjär eller om den ökar kraftigare vid ökad förstoring?
Vad jag menar är alltså, om något är oskarpt och vi ökar förstoringen, blir det då "mer oskarpt" än vad förstoringen i sig själv gör.

Detta är ju ett kärt diskussionsämne när man jämför småbild och mellanformat.

Detta skulle vara intressant om en D60-ägare kunde svara på. Canons P-läge ser ju till att välja en tillräckligt kort tid för den valda brännvidden för att minska risken för skakningsoskärpa (i mån av tillgängliga bländarsteg, naturligtvis).

En Canon i P-läget väljer t.ex. 1/100 f5.6 på 70mm medans den väljer 1/200 f4 på 200mm. Alltså ser den till att korta ned tiden för den längre valda brännvidden så att vår gamla kära tumregel: slutartid >= brännvidden.

Skulle vara intressant och se vad en D60 väljer på en likadan optik.

Snabba svar Jeppe.
Ett Canon 80-200/2.8 manuellt focus mot en frigolitskiva med D60 i läge P.
80mm 1/180 f4.0
200mm 1/250 f3.5

Krypterat språk?

Det vore kul om du förklarade lite mer på traditionell svenska. Har läst igenom inläggen 2 gånger men hänger inte med på vad du vill säga. Hur kommer frigolitskivan in i bilden och vad menar du med bränvid/bländarvärdena?

Det innebär ju i så fall att Canons DSLR med 1.6x förlängning inte har denna algoritm, eftersom den med ett 200 (320mm) borde valt 1/320 f2.8 istället för 1/250 f3.5. Fast naturligtvis går det att programshifta upp till det värdet.

Eller så var det bara på grön fyrkant som Canon hade den algoritmen... Jag blir lite osäker här..

/Jeppe....utan grön fyrkant

Jag gjorde ett aningen mer omfattande test än Hasse, i båda lägena:

Jag testade min D60 mot en taklampa (för att få tillräckligt ljust). Genom att röra kameran sakta ser man hur kameran väljer bländare och slutartid.

Läge P:
Vid 80 mm: Över 1/100 s väljer den alltid största möjliga bländare.
Vid 200 mm: Över 1/200 s väljer den alltid största möjliga bländare.

Läge grön fyrkant:
Vid 80 mm: Över 1/90 s varnar den för lång slutartid.
Vid 200 mm: Över 1/180 s varnar den för lång slutartid.

(Att det är olika siffror beror på att jag ställt in kameran på att använda 1/3 steg, men i det gröna programmet använder den alltid 1/2 steg.)

Canon har alltså programmerat kameran enligt tesen att risken för skakningsoskärpa beräknas utifrån brännvidden, inte bildvinkeln. Är detta rätt, eller har Canon missat något?

Re: Krypterat språk?

Tonyeagle skrev:
Det vore kul om du förklarade lite mer på traditionell svenska. Har läst igenom inläggen 2 gånger men hänger inte med på vad du vill säga. Hur kommer frigolitskivan in i bilden och vad menar du med bränvid/bländarvärdena?
Jag fotograferar en frigolitskiva eftersom den är homogen till nyans, lätt att fota av och ger bra reflex för att hålla tiderna rimliga, stor yta med jämn belysning. Brukar fota min frigolitskiva när jag har mina zon-systemsperioder. Fokuserar oändligt så att eventuella variationern i skivan inte skall påverka kameran.
Den är även bra som reflexskärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto