Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skannings fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

Frehar

Avslutat medlemskap
Hej, Jag har en lite skanner fråga,,
För jag ogillar, om inte hatar Silverfast´s eller Epsons skannerprograms auto korrigering när man markerar sitt neg för inskanning, dvs att den ändrar färg inställningen beroende hur avmaskningsramen ligger över negget vilket i sin tur innebär att det är helt omöjligt att få samma färgvärden på olika neg när man skannar in.. Vet någon om man kan stänga av denna vidriga funktion så man själv kan sätta grundinställningen..

Sitter med en Epson Perfection 4870 PHOTO och Silverfast SE eller Epsons egna skanner program..

Jag svarar på mitt egna inlägg efter att ha forskat en del, Tydligen så måste jag uppgradera mitt Silverfast SE till silverfast Ai för att kunna stänga av den funktionen vilket är lite trist, men jag tror nog att det värt det.. I Epsons egna programvara så är den inbyggd utan möjligheten att stängas av..
Men det är ingen fara på taket för jag har en annan negskanner som jag original skannar med,, Epsonen är lite mer tänkt som kontaktkarte skanner för film och printskanner, inte för att det går att göra kontakter just nu, men med Ai så ska det också funka..

Fred

Jag kan inte Silverfast och jag har aldrig brytt mig så mycket för Epsons mjukvara. Däremot så kan du låsa exponeringsvärdet med Vuescan. För det var väl det du ville göra?

ANNONS
Götaplatsens Foto