Annons

Skapa eget fågelställe !!

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Hejsan !!

Jag tänkte dela med mig lite av ett eget projekt som jag precis börjar med här !

Jag har nu valt ut en plats som verkar hyfsat lovande för detta..

Jag kommer att försöka göra mig ett drömställe att fota fåglar på.
I en väldigt tät lövskog med MYCKET buskar mm inte så långt ifrån en större å/våtmarker har jag hittat en väldigt liten glänta vid ett förfallet träd. Vid detta ställe kommer jag att bygga upp ett naturligt fotogömsle med hjälp av naturen "men inte förstöra den i onödan" Jag kommer även att ständigt lägga ut solrosfrön vid det förfallna trädet, och på så sätt hoppas att det blir högintressant för olika fåglar

Tanken med detta projekt är att se vilka "om några alls" fåglar börjar att trivas i detta område och vilka fåglar man stöter på när man sitter i gömslet med kameran.

Jag kommer att uppdatera i detta ämnet när det händer något nytt och försöka att dela med mig av bilder.

Och om det kommer att lyckas och gå som jag har tänkt mig, kanske någon annan provar att göra samma sak..?

Mvh Nicklas
 

John-Mehdi

Aktiv medlem
Det låter som en himla rolig idé!
Hoppas att du lyckas och lägg mer än gärna upp bilder på hur du gått till väga med bygget av gömslet och plats mm.

Lycka till!

/JM
 

Karl R

Aktiv medlem
Hejsan !!

Jag tänkte dela med mig lite av ett eget projekt som jag precis börjar med här !

Jag har nu valt ut en plats som verkar hyfsat lovande för detta..

Jag kommer att försöka göra mig ett drömställe att fota fåglar på.
I en väldigt tät lövskog med MYCKET buskar mm inte så långt ifrån en större å/våtmarker har jag hittat en väldigt liten glänta vid ett förfallet träd. Vid detta ställe kommer jag att bygga upp ett naturligt fotogömsle med hjälp av naturen "men inte förstöra den i onödan" Jag kommer även att ständigt lägga ut solrosfrön vid det förfallna trädet, och på så sätt hoppas att det blir högintressant för olika fåglar

Tanken med detta projekt är att se vilka "om några alls" fåglar börjar att trivas i detta område och vilka fåglar man stöter på när man sitter i gömslet med kameran.

Jag kommer att uppdatera i detta ämnet när det händer något nytt och försöka att dela med mig av bilder.

Och om det kommer att lyckas och gå som jag har tänkt mig, kanske någon annan provar att göra samma sak..?

Mvh Nicklas
Filmaren Ingemar Lind berättade för många år sedan om en film. "Först efter ett par dagar i gömslet kom fåglarna ..."
Alltså, det är nog inte bara att krypa in i gömslet. Fåglar är inte så dumma, de vet att något finns i "busken". Ett knep som berättats är att tre personer går in och sedan går två därifrån. Annars är det ju så att det gäller att komma nära och att locka till sig djuren. Gömsle och mat alltså. Ett bekvämt gömsle som går att övernatta i. Som när man är på orrspel. Man måste in i gömslet innan det ljusnar, orrarna sitter i träden och kollar. Om de ser någon komma blir det inget spel. Sedan är det väl så att alla fåglar inte är intresserade av solrosfrön, ren spannmål och animaliska saker kan vara bra. Men nästa år lär det väl växa olika saker så gläntan växer igen, solrosor m m. Så du får väl rensa.
Men det låter kul. Lycka till.//K
 

cango

Avslutat medlemskap
Har man mat behövs knappt gömslet. Har en matning till skogs, som varit underhållen sen i november förra året (när första kylan å snön kom till Stockholmstrakten) tills nu i juni, då påfyllning är mer sporadisk.. Småfåglarna - upp till hackspettar/starar är ok, bara man sitter (hyfsat) still. Gömslet behövs dock för skator, korpar å sånt (fasanen som stryker omkring är rätt skygg också.)

Dock lockar man inte till sig ickefröätande fåglar. I buskarna intill finns svarthätta, näktergalar, lövsångare etc, men dessa ser man/jag aldrig på matningen. Då å då kan man kanske se en skymt av rödhaken, men sällan.

Roligt är det nu sommartid när föräldrarna kommer med sina ungar. Sist såg jag stenknäcksungar för första gången. Poppis - men svårt nu i sommarvärmen är förutom frön, att lägga ut margarin. 1 kilos på lämpligt ställe (delat på olika ställen.) Dessa lockar mest hackspett, stjärtmes(vinter) svartmes, trädkrypare, blåmes, stare(när de anlände på våren).

Att tänka på ang en större matning som min (rymmer en 20+ kg säck vildfrön) är att den lockar till sig rådjur(vinter) samt ekorre och en å annan sparv/duvhök om sådana finns i området.

Lycka till!
 

andreaze

Aktiv medlem
Hejsan !!

Jag tänkte dela med mig lite av ett eget projekt som jag precis börjar med här !

Jag har nu valt ut en plats som verkar hyfsat lovande för detta..

Jag kommer att försöka göra mig ett drömställe att fota fåglar på.
I en väldigt tät lövskog med MYCKET buskar mm inte så långt ifrån en större å/våtmarker har jag hittat en väldigt liten glänta vid ett förfallet träd. Vid detta ställe kommer jag att bygga upp ett naturligt fotogömsle med hjälp av naturen "men inte förstöra den i onödan" Jag kommer även att ständigt lägga ut solrosfrön vid det förfallna trädet, och på så sätt hoppas att det blir högintressant för olika fåglar

Tanken med detta projekt är att se vilka "om några alls" fåglar börjar att trivas i detta område och vilka fåglar man stöter på när man sitter i gömslet med kameran.

Jag kommer att uppdatera i detta ämnet när det händer något nytt och försöka att dela med mig av bilder.

Och om det kommer att lyckas och gå som jag har tänkt mig, kanske någon annan provar att göra samma sak..?

Mvh Nicklas
Nu så här efter 8 år, hur gick det? :)
 
ANNONS