Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa ICC-profil efter utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikn

Aktiv medlem
Hej,

Jag har printat ut några kort från On-Off och tänkte nyttja dessa för att skapa mig en ICC-profil som går matchar utskrifterna. Frågan är då: hur gör jag detta?

Min skärm (samsung 172T) är kalibrerad med Adobe Gamma, och när jag framkallar på t.ex. Fotolabo och använder deras ICC-profil så blir resultatet klart godkänt. On-Off hade ingen ICC-profil, men det borde väl gå att skapa en utifrån de framkallade testkorten, eller?

Tacksam för hjälp!

Hej!
För att skapa en ICC-profil för skrivare behöver du en spektrofotometer, ett program för att skapa profiler och en utskrift med testrutor samt en referensfil för dessa rutor.

Du ska dessutom kalibrera din skärm med ovanstående hårdvara och inte med Adobe Gamma.

Det tråkiga i kråksången är att det kostar betydligt mer än det smakar i detta fall. Utrustningen för detta börjar på 15.000:- ungefär.

För betydligt mindre pengar kan du köpa en bra skrivare samt låta någon professionellt göra profiler till denna, t ex www.profiler.nu

/Anders

Hej Anders,

Är det verkligen så krångligt? Ett alternativ vore ju att ställa in skärmen så att färgerna stämmer överens med utskrifterna, för att sedan få korten framkallade som de ser ut på skärmen. Men det känns ju inte så bra, då det inte kommer att stämma överens med några andra framkallningsställen än On-Off.

Jag trodde att man kunde fixa detta på något enklare sätt (dvs med en ICC-profil), men där kanske jag misstog mig. Trist.

Hej!
Ja tyvärr är det så krångligt om du vill ha pålitliga och förutsägbara resultat. Att ställa in skärmen efter bilderna är nog ingen höjdare eftersom du då inte vet hur det påverkar resten av det du ser (förutom att jag tror att du kommer få svårt att ställa in skärmen på ett tillfredsställande sätt).

Det bästa är nog att skaffa en skrivare samt be någon skapa ICC-profilerna åt dig för det eller de papper du vill använda.

/Anders

Anders,

Tack för svaret. Tanken var att jag skulle nyttja On-Offs relativt billiga framkallning för mera 'snapshots', dvs 10*15 bilder där kvalitén inte är helt avgörande.

För större kopior (eller större krav på kavlité) så använder jag bättre lab där jag har möjlighet att nyttja befintlig ICC-profil (t.ex. Crimson).

Jag håller med om att ställa in skärmen inte är ett bra sätt, och det vill jag undvika. Men det kanske inte går att köra på annat sätt. Då blir det tillbaka till Fotolabos 'pro'-variant, dock för dubbla priset (2.95 kontra 1.50 hos On-Off).

Mvh
Erik

erikn skrev:
Hej,

Jag har printat ut några kort från On-Off och tänkte nyttja dessa för att skapa mig en ICC-profil som går matchar utskrifterna. Frågan är då: hur gör jag detta?

Min skärm (samsung 172T) är kalibrerad med Adobe Gamma, och när jag framkallar på t.ex. Fotolabo och använder deras ICC-profil så blir resultatet klart godkänt. On-Off hade ingen ICC-profil, men det borde väl gå att skapa en utifrån de framkallade testkorten, eller?

Tacksam för hjälp!
Jag skulle inte satsa för mycket att skapa en profil för OnOffs labb.
De kopierar med automatik (är rimligt att anta) och då kommer bilderna justeras.
Med det försvinner vinsten med en profil, som förutsätter att skrivaren är ”låst” i inställningarna. Annars kan ju profilen inte berätta hur skrivaren återger färger.

Men, det är bara att testa, man skall inte låta bli att göra saker...

erikn skrev:
Anders,

Tack för svaret. Tanken var att jag skulle nyttja On-Offs relativt billiga framkallning för mera 'snapshots', dvs 10*15 bilder där kvalitén inte är helt avgörande.

För större kopior (eller större krav på kavlité) så använder jag bättre lab där jag har möjlighet att nyttja befintlig ICC-profil (t.ex. Crimson).

Jag håller med om att ställa in skärmen inte är ett bra sätt, och det vill jag undvika. Men det kanske inte går att köra på annat sätt. Då blir det tillbaka till Fotolabos 'pro'-variant, dock för dubbla priset (2.95 kontra 1.50 hos On-Off).

Mvh
Erik

Å andra sidan, om du är nöjd med resultatet är det ju bara att köra på till den dag resultaten blir annorlunda (läs sämre) =:-D

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto