Annons

Skillnad på TTL, E-TTL och A-TTL ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jnse

Aktiv medlem
Jag funderar lite på vad skillnaden på TTL, E-TTL och A-TTL är...
Har inte hittat nån svensk sida på nätet som förklarar det..

Det jag har läst på engelska sidor så verkar det som om att A-TTL är äldre och sämre än E-TTL ?
Men isåfall, varför har bla EOS-3 det då?

Min EOS-1 har väl enbart TTL ?
(Till den har jag en Canon speedlite 430ez)

(Har liksom ingen aning alls om vad förkortningarna står för, så jag kan ju svammla en hel del) :)

TTL betyder "though the lens" och menas mätning genom objektivet. Det gäller både för befingtligt ljus och blixtljus, även om ljusmätningen ofta kallades strålgångsmätning förr.

Grundläggande blixt-TTL styr bara brinntiden på blixten och fungerar även vid manuellt val av tid och bländare (ex Leica M6 TTL).

A-TTL är Canons första variant som i programautomatikläge (även i andra lägen för vissa modeller) ger en förblixt som mäter hur långt blixten räcker och därigenom kan bestämma minsta möjliga bländare för största möjliga skärpedjup. Mätningen sker med en separat cell. I de flesta fall (som Canon Eos 1 och Eos 5) är mätningen centrumvägd. I andra som Eos 1N, Eos 10 är den uppdelad i tre zoner (så funkar också gamla blixtar på nyare modeller som Eos3 och 1v).
I andra lägen blir det bara klassisk TTL.

E-TTL ger liksom Nikons system en förblixt i samma ögonblick kameran trycks av som mäts av den vanliga ljusmätaren (21 zoner i Eos 3 och 1v) och jämförs sedan med en mätning av det befintliga ljuset. Dessutom tas hänsyn till vald fokuseringspunkt. E-TTL-systemet är betydligt bättre och exaktare än A-TTL.

Till E-TTL-systemet har även andra funktioner kopplats som möjlighet till infraröda blixtar (funkar inte på Canon G2) och FEL (låsning av blixtspotljusmätning. FEL fanns även på Canon T90 som kom 1986.

Jag kör själv Eos 1v och Eos 3 med två 550 EX och en infraröd sändare och det fungerar suveränt - även utomhus.

Bifogar bild tagen med blixtsändaren utomhus med blixten på stativ med paraply. Bakgrunden mätt med den vanliga evaluerande mätningen på Eos 3:an och blixtljuset mätt med FEL i ansiktet plus 1 steg.

Bilagor

• karin400px.jpg
    karin400px.jpg
    37.5 KB · Visningar: 833
Tackar för den förklaringen..

Men är det stor skillnad på, om man har en kamera som klarar både A-TTL och E-TTL, om man testar de båda olika lägena?
E-TTL ska väl vara bättre?

jnse skrev:
Men är det stor skillnad på, om man har en kamera som klarar både A-TTL och E-TTL, om man testar de båda olika lägena?
E-TTL ska väl vara bättre?

Någon jätteskillnad behöver det inte bli. En del motiv är givetvis knivigare, särskilt om de inte ligger i centrum av bilden. Kör man bara negativ film kan man säkert tycka att det inte är lönt att uppgradera till en E-TTL blixt om man inte är ute efter de nya finesserna eller är utpräglad blixtfotograf.

En kamera som har E-TTL kan bara köra med E-TTL med EX-blixtar och bara A-TTL med EZ-blixtar.

På de digitala kamerorna kam man bara köra med EX-blixtar, alltså E-TTL. De har inga mätsensorer för A-TTL.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Stor skillnad är väl att ta i. A-TTL, särskilt i de senare modellerna, funkar bra även om E-TTL är bättre. Man måste framförallt se till att ha motivet i mitten annars bir det felexponerat om man som du kör Eos 1.

Ok..
Varför jag har börjat fundera på skillnaderna är för att en kompis,
som nyss fixat en EOS 300v, har tänkt köpa en blixt.
Han har hittat en beggad Speedlite 430ez, till hyffsat pris (tycker då jag).
Men hans kamera klarar ju även av E-TTL, så ska man
rekommendera honom att inte köpa den blixten då?
För det kommer ju ändå funka bra å köra med A-TTL..

..ingen?..

Jag undrar alltså om jag ska säga åt honom att inte
köpa en beggad speedlite 430ez, utan att fixa nån blixt
som klarar av E-TTL (som hans kamera gör)

Prisskillnaden kan ju bli rätt stor. En Metz med E-TTL kostar väl ca 1700-1800 kronor och en Canon 420 EX 2500 kr så därför kan det ju vara bra med en 430 EZ till rätt pris.

Det beror på hur mycket pengar din kompis är beredd att betala.
En kille från sthlm annonserar ut Canon artiklar i tidningen FOTO, han tar 2200
för en ny Speedlite 420 EX.

ANNONS
Götaplatsens Foto