Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva digtala bilder till dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandersson

Aktiv medlem
Nu låter det kanske konstigt men är det någon som vet någon firma som skriver digitala bilder till dia med gott resultat?

Anledningen är att skall man visa en digitalbild på en projektor får man ofta bara 1024x768=0,8 megapixels data på väggen. Jag har 8Mpixels och vill visa dem alla.

Brejdol skrev:
Jodå, alla proffslabb fixar det med bravur. Det kostar drygt 200:- per bild bara...

Har gjort många dior från digitala original hos Crimson och inte kostar de 200 kr/st. Startkostnaden är 225 kr, sedan kostar varje nytt dia 90 kr och gör du följande kostar det 27 kr.

MVH/Stefan

Stefan: bara så jag förstår det rätt, alltså 225+90+27kr om jag vill ha motiv ett i två kopior? annars om jag har två motiv blir det 225+90+90?

Jag har testat hos Diabolaget, startavgift 225:- och 55:-/dia. Har inget att anmärka på, kanonbra resultat och snabbt gick det.

Staffan skrev:
Vet ni hur dom tekniskt gör detta ?

Finns två olika tekniker, den ena bygger på att man fotograferar av en skärm med mycket hög upplösning. Skärmen är i svartvitt, så bilden tas tre gånger genom ett rött, grönt och ett blått filter.

Den andra varianten bygger på laserstrålar som sveper bildytan med röd, grön och blå färg. Ju mindre avståndet är mellan varje svep som strålen gör, desto högre blir upplösningen.

MVH/Stefan

Nja, det är ingen självklarhet att det bästa är att köra dia från början. Jag har plåtat analogt ända tills för 3 veckor sedan (har väl förresten inte slutat med det även om det blir mycket digitalt just nu). Om jag tittar på min kostnad för dia analogt resp. dia digitalt så blir det billigare att gå över till digitalt och ta fram de dia jag behöver från fil. Givetvis måste jag planera när jag beställer för det gäller att inte dra på sig för många startavgifter.

Extra bonus är att jag kan se till att alla dia i en serie/kollektion har exakt samma färgton. Och eftersom jag inte har råd att skaffa kameror där sökaren visar 100% så är det lätt hänt att det kommer med en lyktstolpe eller något annat krafs i någon kant, sådant som jag alltid varit tvungen att maska bort förut, nu kan jag beskära bilden lite lätt istället och ändå få ut bilden över hela formatet.

Joi skrev:
bättre att fota med dia från början eller.

För några år sedan fick jag och ett par andra fotografer titta på ett originaldia och ett duplikat, utskjutet med en laser. Ingen av oss kunde avgöra vilket som var original och vilken som var utskjutet.

Så om det görs på rätt sätt och med tillräckligt hög upplösning är kvaliteten på dessa utskjutna dior alldeles utmärkta. Det går att ha en upplösning som ligger över gränsen för vad som filmen klarar av att återge.

MVH/Stefan

Fredrik Calabrese skrev:
borde man inte kunna gora nagot liknande klassisk diarepro med en ombyggd kamera och en digitalprojekto?

Ger alldeles för låg upplösning. Trådskaparen vill ju undvika att använda en videoprojektor vid visningen av sina bilder, eftersom de inte utnyttja all den information som finns i hans bilder.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto