Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle vilja ha tips på bra digitala kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

VBG

Medlem
Har satt upp en del kriterier som jag är ute efter hos min framtida kompaktkamera. MEN det ska tilläggas att det inte är några absoluta kriterier, som inte kan uteslutas eller endast uppfyllas delvis etc. Jag är alltså ute efter en kompaktkamera. Den ska kunnas ta med och storleken spelar väl egentligen ingen större roll.

· Minst 8Mp. I fall man vill göra en förstoring.
· Minst 5 x optisk zoom
· Optisk bildstabilisator
· Helst manuella inställningsmöjligheter gällande bländare och tid.
· Snabb autofokus (så att yrvädren till brorsbarn hamnar på bild)
· Inte för mycket brus vid höga ISO-tal
· Prislapp upp till ca: 4000:-
· Lämpad för ”allroundbilder”, d.v.s. lite av varje. Natur, sport, barn, gatufoto m.m.

Kan avslöja att jag är lite sugen på antingen den nya Panasonic DMC TZ-5 eller en Canon PowerShot A720IS, eller en PowerShot A650IS eftersom denna har 12,1 Mp (A720IS, 8Mp). Spelar megapixlarna någon större roll? Blir det inte brusigt ändå vid stora förstoringar med kompaktkameror? Lumixen har fått dålig kritik angående tydligt brus redan vid lägsta ISO-talet. Vilket är ISO 100.

Canon PowerShot G9 verkar bra, men det känns som att formatet (storleken) börjar närma sig systemkamerorna och börjar bli lite väl otympligt, eller vad säger ni? I och för sig så är ju varken Lumixen eller de andra PowerShot:sen särskilt fickvänliga.

Jag har inte någon digital kompaktkamera sedan tidigare, och tänker senare investera i en digital systemkamera. Jag fotar just nu med analoga systemkameror, och inser att det inte går att få samma prestanda i kompaktkameror. Men är jag för kräsen och optimistisk vad det gäller mina kriterier för en digital kompaktkamera för den summan?

Vore tacksam om ni läsare kunde ge mig några tips om en bra kamera, som skulle kunna passa in på mina kriterier, om än inte alla.

Hej,

Jag skule inte tro (men kan ha fel) att det går att hitta en kompakt efter dina önskade kriterier.

Bäst bildkvalié/lägst brus har tex Sigma DP1 men i övrigt saknar den det mesta du vill ha.

Richo har några snabba små kameror, både med fast och optik och zomm (3 ggr) som har ett mycket bra inteface och bra optik. Bruset är dock inte så väldigt lågt.

Flera av Casios kameoror är små och ruskigt snabba men vet inte så mycket mer om dessa.

Jag gör A3 uppsamplade förstoringar ibland från ungefär 3 mp så 8 MP skulle tycka är onödigt mycket för just det. Men det går väl knappast att hitta något lägre nu för tiden.

Det där är ju en svårt snårig djungel. Jag hade förut en Canon Ixus 700 som jag egentligen var väldigt nöjd med. Det jag saknade var ett lite större zoom-omfång och bildstabilisering.

Men nuförtiden finns det Ixusar som har detta. Jag tänker i första hand då på Ixus 970 IS.
Den uppfyller inte alla dina krav, men som papi säger så finns det nog ingen kompakt som gör det. Iallfall inte om den verkligen ska vara kompakt.
Men Ixusen ger dig 10 Mpixel, 5 ggr optisk zoom, bra bildstabilisering, den klarar ditt priskrav, den är rätt snygg. Och det bästa av allt är kanske att den lätt får plats i till exempel en bröstficka - man kan alltså ta med den i princip överallt.

Sen skulle jag misstänka att autofokusen inte är jättesnabb, och att det blir ganska brusigt på höga ISO-tal. Men det är nog vad jag själv hade valt om jag skulle köpa en kompakt idag.

Jag tackar så mycket för svaren. Vad tror ni om antingen en Canon PowerShot A720IS eller en Panasonic Lumix TZ5? De skiljer sig rätt mycket åt i pris, men de verkar vara rätt så jämlika i prestanda verkar det som.
PowerShoten har dock bara 6x zoom och ingen vidvinkel, men däremot manuella inställningsmöjligheter. Lumixen har vidvinkel och 10X zoom, men däremot inga manuella inställningsmöjligheter.

Det är dessa två jag i nuläget främst tittar på, kanske ev. en Powershot A650 IS istället för 720:an.

Men det är svårt, mycket svårt att besämma sig.

Jag har Powershot A710 IS, föregångaren till den du tittar på. Det är en mycket trevlig kompakt. En ganska stor nackdel för mig är att det tar lång tid för blixten att ladda om. I övrigt är kameran snabb och pålitlig.

Manuella inställningar är trevligt, men så här i efterhand så inser jag att jag nog lika gärna kunde ha klarat mig med några scenlägen (typ porträtt, landskap, sport osv). Det blir ändå aldrig av med något finlir när jag fotar med kompakten.

Antalet pixlar räcker och blir över.

En stor nackdel är bruset. Det märks direkt när man höjer ISO och vid 400 är det rätt besvärande. Det gäller nog de flesta motsvarande kameror tyvärr.

Mvh
Anders

Panasonic kommer ut med en ny model, FX500, vilken har 5x zoom och manuella möjligheter. Dessutom motsvarande 25 mm vidvinkel, mycket trevligt.

Har själv en Panasonic kompaktkamera (FX01). Brusmässigt är den helt ok på ISO 100. Över ISO 200 skall man inte gå. Med bildstabilisering har detta räckt för alla de tillfällen jag känt att jag velat fotografera (fast jag har fått nöja mig med vidvilnkelläget då det varit skum belysning).

Är mycket imponerad över bildkvaliteten och börjar rent av fundera på om jag verkligen behöver skaffa mig också en dslr.

Hade A710IS innan jag sålde den för en D40. Jag blev nästan kär i den kameran. Ergonomin är suberb. Det enda negativa enligt mig är den långsamma blixtomladdningen och den lågupplösta skärmen. Allt annat är underbart. Och med ett firmwaretillägg (ofarligt) får man mer funktionalitet än någon annan kamera i prissegmentet, t ex RAW, live-RGB-histogram, och mycket mer.
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK

Jag köpte en lumix tz5 för ett par dagar sedan, har inte hunnit testa den så mycket ännu, men den känns tämligen bra, inte plastig på något sätt. Tyvärr är det inte lika kul att fota med en kompaktkamera när man är van vid en d70s.

Den har gått ned rätt bra i pris den senaste tiden, du kan köpa den för runt 3300 vilket jag tycker är rätt prisvärt.

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto