Annons

Slavutlösare med radiostyrning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Någon som vill bolla lite idéer med mig här?

Funderar på att bygga mig några radiostyrda slavutlösare för mina blixtar. För detta tänker jag använda delar (kretskort) från en radiostyrd leksaksbil. Där finns det ju både en sändare (styrkontrollen) och en mottagare (sitter i bilen).

Sändaren borde kunna kortslutas med blixtsignalen från kameran och på så sätt skicka iväg signalen till mottagaren. Mottagaren tar emot signalen och kortsluter kretsen så att blixten avfyras.

Är jag på rätt spår så här långt?

Bilen använder sig av 27MHz bandet. Något jag borde tänka på iom detta?

Samma principen borde kunna användas för en radiostyrd utlösare för själva kameran eller hur?

Varför då göra detta? Ja, det är roligt att pilla ihop/isär grejor samt att det blir billigare än komersiella lösningar som finns idag.

Vad tror ni om det hela?
 

vboivie

Aktiv medlem
Ja, det borde fungera.

Det enda som kan vara problemet är att systemet måste vara snabbt nog om du skall styra blixtar. Alltså fördröjningen från att din kamera säger "häpp" till att signalen har mottagits och tolkats som ett "häpp" måste vara relativt jättekort, men jag tror inte det borde vara något större problem. Med ett oscilloskop kan man enkelt kontrollera detta.

Lycka till, och dela gärna av dig med dina erfarenheter. Själv har jag också några gamla radiostyrda bilar som jag gärna tar sönder :)
 

Darren

Aktiv medlem
Ja, fördröjningen kan bli ett problem. Har inte oscilloskop så jag kan kontrollera detta men det kvittar. Bilen jag tänkte plocka isär kostar 30-40 kronor så jag blir inte fattig om det inte fungerar.

Ska försöka inhandla allt jag behöver under veckan och testa det.
 

Darren

Aktiv medlem
I veckan tog jag isär lillens radiostyrda bil bara för att testa detta.

Sändaren kopplades (fulkoppling med lösa sladdar än så länge) till kameran (Canon AT-1) och mottagaren till blixten. Tittade igenom bakstycket medans jag avfyrade kameran och vad mina ögon kunde se var synkroniseringen och utlysningen ok upp till 1/60s. Själva kameran synkar inte på snabbare tider så detta kan jag inte testa.

Nu till problemet. :)

Jag får inte behålla grejorna från lillens bil (jag är för stor för att leka med hans bilar säger han) och en likadan finns så klart inte att köpa just för tillfället. Ska fortsätta leta efter en lämplig bil att använda mig av.

Gjorde också ett test med en trådlös dörrklocka från jula men där satte fördröjningen stopp för det hela.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Håller själv på med ett liknande proj med en trådlös dörrklocka, verkar funka bra men man får mecka lite med kretsen i den...
 

-Danneman-

Aktiv medlem
Ni vet att man kan köpa blixtskor med slavsensor hos de flesta nätbutiker för runt ca 200:- va?
Ska man använda vanliga kamerablixtar så är dom ju redan klara att användas.
Använder man studioblixtar så är det ju bara att komplettera med en plug in till blixtaggregatet.
Antar att en radiostyrd bil lär kosta minst lika mycket plus att det blir en del extrajobb och ev problem med synkningen...
 

Darren

Aktiv medlem
Ja, visst går det att köpa en slavsensor men det är kul att fixa saker själv. :)
 

-Danneman-

Aktiv medlem
Oki, det har jag full förståelse för.. =)
Hade vart värre om man är dumsnål och tror sig göra vettiga lösningar som eg är både sämre och dyrare.
 

Mattsen

Aktiv medlem
-Danneman- skrev:
Oki, det har jag full förståelse för.. =)
Hade vart värre om man är dumsnål och tror sig göra vettiga lösningar som eg är både sämre och dyrare.
Försök att använda den utrustning du pratar om utomhus med ca 10 m till blixten från kameran i starkt solsken och utan blixt på kameran....
Knappast dumsnålhet...
 

-Danneman-

Aktiv medlem
Neh...
Det är då man köper en blixtsko med uttag för synk-kabel, dom kostar inte mer dom...
Då tillkommer iofs några meter kabel också men kabel är inte dyrt.

Står du ute i stark sol med 10m till blixten så antar jag att du har ett ganska bra avstånd till fotoobjektet också..?
Tänker främst på att slutartiden bör vara ganska snabb (snabbare än 1/60) för att ljuset är starkt samt för att undvika oskärpa pga skakningar.
Och som nämnts tidigare i tråden så kan det vara lite si och så med synkningen vid snabbare tider.

Har som sagt full förståelse för lite hemmamek men ibland finns det nog färdiga lösningar som både är bättre och billigare i längden.
 

Mattsen

Aktiv medlem
-Danneman- skrev:
Neh...
Det är då man köper en blixtsko med uttag för synk-kabel, dom kostar inte mer dom...
Då tillkommer iofs några meter kabel också men kabel är inte dyrt.
Slipper sladden plus att jag inte behöver oroa mej för höga spänningar från blixten.
Samt att jag kan använda flera blixtar.

Står du ute i stark sol med 10m till blixten så antar jag att du har ett ganska bra avstånd till fotoobjektet också..?
Yepp. Kort tele används med blixt nära objektet (modellen).
 
ANNONS