Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutare - Zeiss Contaflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har just köp en Contaflex IV, som är den första generationens SLR från 1950-talet. Tiderna verkar stämma över hela registret från 1/500 till 1 sek men istället för att blända ned till arbetsbländare öppnar lamellerna upp på full glugg under exponeringen, åtminstone på de längre tiderna och B (där man kunde se detta tydligt). När slutaren sedan stänger går lamellerna inte helt igen utan kameran står öppen med lamellerna halvvägs nere (de kan även stanna på olika lägen). Kameran har ej återgående spegel så filmen står och exponeras hela tiden innan man dragit fram när lamellerna inte går igen . Den har centralslutare Cynchro Compur. Undrar nu om kameran går att laga/justera på någon verkstad så att lameller/slutare funkar som dom ska eller är det bara att leta efter ett nytt Contaflex-hus? Kameran ser ganska fin ut och jag skulle gärna vilja fota med den och funderar på att köpa tillsatsoptik mm. som finns att få tag i. Men får man den omsedd på verkstad blir väl slutaren nästan som ny och lamellerna rengjorda? Eller är det svårt att göra något åt sådana fel. Kanske någon har tips på verkstäder som är bra på Zeiss Contaflex?

Senast ändrad:
Har tyvärr inga råd att ge, men jag har också en Contaflex med exakt samma fel. Min är en Contaflex I dock, med 45 mm-Tessar.

Tycker dock inte det borde vara några problem att få service. Synchro-Compuren är ju en extremt vanlig slutare som sitter i många kameror så de flesta reparatörer kan nog greja det. Kolla med Schönherrs i Stockholm, jag har fått för mig att de är bra på att förmedla kontakter till reparatörer av gammkameror.

Kul att du också har en! Och din modell är ju den allra första spegelreflexen tillverkad i väst. Östtyska Zeiss-Dresden hann ju före med en modell utkommen 1949 och detta från en prototyp utvecklad och tillverkad redan under kriget. Men krigsproduktionen av bl.a olika typer av sikten etc. hade förtur och jag tror t.om att prototypen utvecklades av konstruktörerna på raster och under fritiden. Nog om historian.

Tack för tipset om Schönherrs! Ska kontakta dom så fort jag hinner. Har en Ikoflex som också behöver ses över vad gäller slutaren men jag tycker det är värt pengarna att få dem funktionsdugliga igen.
Hälsn, Nils.

Jag har nu tagit bort frontlinsen ur bajonetten och skruvat bort första plattan runt slutaren och då kunde jag även lösgöra ringarna för bländar- och tidsinställning. Då kunde jag se och även komma åt överföringsarmen för bländarmekanismen. Den hade fastnat i uppfällt läge. När jag förde ner denna försiktigt föll armen tillbaka och bländade ner. När jag spänner slutaren igen går armen upp men när jag utlöser kameran fastnar den åter på största öppning. Slutaren stänger heller aldrig riktigt utan fastnar ungefär halvvägs. Efter upprepade exponeringar gick slutaren igen helt vid något tillfälle och bländaren föll ned till arbetsbländare men på tok för långsamt. Den ska ju blända ned precis före slutaren utlöses. Undrar nu om någon begriper sig på detta och om det räcker med rengöring för att det ska funka igen?

Har nu skruvat isär kameran ännu mera och lyckats ta bort slutarverket helt. Dock saknar jag verktyg att ta bort linserna på båda sidor om lamellerna men jag ska se om jag kan låna av någon. Om inte kan man kanske skicka bara denna del till någon verkstad? Funderar annars på följande: När linserna tagits bort, lägga hela verket med lameller och allt i lösningsmedel (ren bensin eller förtunning), låta det ligga där några dagar. Sedan låta torka, skruva dit linserna och skruva ihop med resten. Vill gärna ha synpunkter på detta. Eller måste man lösgöra lamellerna till slutare och bländare och rengöra dem för sig? Tycker det verkar onödigt. Bifogar en bild med det runda verket framför kamerahuset.

Bilagor

• contaflex mek 2.jpg
    contaflex mek 2.jpg
    45.3 KB · Visningar: 824
Vill bara tillägga att det inte finns fler skruvar att lossa på verket så nästa steg måste vara att skruva bort linserna, eller?

Nu var det ett tag sen jag öppnade min Contaflex men jag vill minnas att det ligger till såhär.

Linserna behöver du inte ta ut. Inte alla i alla fall, den som ligger längst fram (bakom den på bajonett) kanske du blir tvungen att skruva ut. Jo, så var det nog. Den främsta linsen är låst i sitt läge med en liten liten svart pinne som är formad som ett L där den långa delen är nerstucken i ett hål och den korta delen är inkilad under en kant. Vrid ut den från kanten, sen kan du lyfta upp den. Efter det är linsen inte låst så du kan gänga ur den. Men om det bara är slutarurverket du ska rengöra så är jag inte så säker på att du behöver det ens? Här är jag inte ritkigt säker dock.

Nå, hur som helst. För att komma åt urverken så ska du skruva av en liten tunn ring. Det är som en mutter fast en millimeter tjock och en diameter på 3 cm kanske. Den sitter alltså runt linsöppningen och håller fast en platta som täcker utrymmet för urverken. När du har pillat bort den plattan är det fritt fram att ta på sig luppen och sluta darra på fingrarna för nu börjar finmekanikjobbet :) I princip är inte det så svårt heller, bara lite pilligt. Lyft av några hakar och länkarmar så kan du lyfta ut urverken, ett för själva slutarmekanismen och ett "fördröjningsverk" för de långa slutartiderna. Pilla ut dessa och låt ligga i aceton eller bensin några dygn. Smörj sedan med nån mycket fin urmakarolja, montera ihop och hoppas att du inte har glömt nåt!

Hmm... När jag tänker efter lite mer så hade jag nog loss båda linserna, både den som ligger framför och bakom slutaren. Sen fick hela alltihop bada i lösningsmedel ett tag. På så sätt får både slutarlamellerna och bländaren också en rengöring vilket kan vara ack så nödvändigt...

Nu kommer jag inte på nåt mer såhär på direkten. Kör du fast nånstans så ta lite bilder och fråga igen så ska vi se om vi kan lösa det hela.

Lev väl!
/Tomas

Fint att du tog dig tid att svara! Jag ska försöka igen imorgon och se vart jag kommer.
Hälsningar!

Jo förresten... Glömde att säga det. Allt isärmonteringsarbete utom att skruva bort den bakersta linsen sker från framsidan. Hela slutarhuset är som en burk med öppningen framåt. Allt det gotta kommer man åt framifrån.

/T

Godmorgon!
Har bara en liten fråga innan jag fortsätter min "upptäcktsfärd" i kameramekanikens innersta: För att inte glömma bort hur jag gjorde vid isärmonteringen och för att träna så skruvade jag ihop kameran igen igår kväll. När jag sedan drog fram och spände slutaren tyckte jag att det kändes lite för lättvridet (som om det inte tog emot direkt) i början och undrar nu om man ska snurra upp och spänna lite grand på kuggstången som sticker in i kameran innan man för in den? Eller kanske det är frammatningsvredet som måste "synkroniseras" innan man för in kuggstången?
Hälsningar!

Hmm... Nej det tror jag inte man behövde...

Det där kugghjulet som sticker ut från sin axel från slutaren är en avancerad liten sak. Dels spänner den slutaren men den ser även till att nerbländning sker i rätt ordning vid avtryck...

1. avtryck
2. slutaren stängs
3. nerbländning sker
4. spegeln fälls
5. slutaren öppnar och stängs (exponering sker)

och sen när man drar fram film.

6. Uppbländning till full öppning
7. spegeln fälls upp
8. slutaren öppnar

Mycket finurligt. Du ser ju lätt om den INTE gör något av dessa moment när du drar fram filmen genom att titta in genom frontlinsen. Om slutarlamellerna är öppna syns ju tydligt. Och om slutaren är öppen ser du även bländarlamellerna som ligger bakom.

Jag vill däremot minnas att kuggstången som överför rörelsen från filmframdragningen till slutarkuggaxeln i slutaren gick alldeles utmärkt att glömma bort att montera. Och då händer inte mycket. Men ett SÅ trivialt fel har du knappast råkat ut för antar jag.

/Tomas

Nä, den sitter där den ska. Men eftersom lamellerna på varken slutare eller bländare funkar som dom ska (det är det jag ska försöka åtgärda) så ser jag inte om de moment du skriver om går i rätt orcning. Men det jag ser nu är att slutarlamellerna inte går upp helt efter att spegeln fällts ned. De har låst sig men förut gick de upp helt och fälldes sedan ned halvvägs när jag tryckte av. Bländarlamellerna har också låst sig uppe fast det felet var likadant även innan.

Eftersom slutarlamellerna inte går upp helt kan det vara något med att kuggstången hamnat i ett läge där den inte varit helt rätt vid införandet? Det är min teori. Slutaren är nog inte helt uppspänd?

Aha. Kan vara därför det går lite för lätt att dra fram filmen. Slutaren har inte löst ut ordentligt eftersom den fastnar och ÄR därför redan spänd och behöver därför inte spännas och då går det ovanligt lätt att dra fram filmen... Eller nåt i den stilen.

Att litet bensinbad ska nog lösa det ska du se.

/T

Du har nog rätt. Frågan är vilken typ av bensin det ska vara? Kemiskt ren bensin väl och var får man tag på den bäst? Räcker det med att montera bort linserna på paketet och sedan bada (se bilden där allt som finns skruvar till tagits bort från den runda slutarhållaren och där linserna återstår att demontera)? Vad jag kommer ihåg fanns dock en skruv mittemot kuggstången (på andra sidan linsen) på baksidan mot kamerahuset. Fast den såg inte ut att fästa något på utsidan, var bara genomgående?

Kemiskt ren ska det nog vara. Tar du vanlig bensin från macken så lär kameran lukta bensin för tid och evighet även om den förvisso skulle bli rengjord så att den fungerade. Apoteket brukar ha kemiskt ren, kanske till och med finns på konsum? Annars funkar aceton rätt så bra också och det är nog lite billigare. T-sprit är inte lika bra på att lösa upp härdade fetter så det kan du undvika.

Jo, skruva loss alla linser och låt sen slutaren bada. Eftersom linserna är kittade i sina hållare så ska man definitivt INTE bada dessa, då löser kittet upp och linserna trillar ut. Inte så bra.

Hmm... Man skulle definitivt ha haft en ultraljudstvätt. Det skulle göra susen :)

/T

Tackar för den värdefulla infon! Har aceton med olja men det ska väl vara utan olja om man använder det? Och sedan ska man väl försöka olja in mekanismen på något sätt efter att man torkat eller funkar det utan, fast hur undviker man att få olja på lamellerna?

Jag lovar att du ska bli den förste som får en bild av mig fotograferad med denna kamera om jag lyckas få igång den. Tack än en gång!

Japp, REN aceton ska det vara om det ska vara aceton, annars lär det klägga igen precis överallt efter ett tag kan jag tänka mig. Aceton med olja är väl till för att damerna inte ska få så torra fingrar efter att ha tagit bort nagellack skulle jag tro :) Ren aceton kostar 20-30 kr för en litersflaska på macken. Zippotändarbensin funkar också. Den är ren och fin.

Vad gäller inoljning, snabba delar (slutaren) skall inte oljas alls, den olja man sätter dit är för "långsam" och kommer att bromsa rörelserna för mycket. Långsamma delar (som långtidsurverket, div länkarmar osv) oljas YTTERST sparsamt med nån tunn fin olja. Doppa spetsen på en knappnål i oljan och peta lite försiktigt vid lagringspunkterna. Ytterst ytte-pytte-lite olja ska det vara och har du så lite kommer det inte finnas tillräckligt för att kunna rinna ut på lamellerna. Så är det problemet fixat också :)

/T

Jag tror jag har kört fast. Linsen bakom slutaren är nog inga problem att lösgöra. Där finns urfräsningar på ringarna för verktyg. Men linsen framför verkar det vara problem med. Låsanordningen med L-et du skrev om verkar knepig. Har försökt pilla men det är omöjligt. Bifogar teckning med bild hur det ser ut. Den lilla klöverformade biten är det L-et? Den är ca en mm stor och den sitter under kanten på ringen. Men jag kan inte rubba den hur jag än gör. Kanske krävs ett speciellt verktyg? Möjligtvis har den blivit klöverformad av mitt pillande.

ANNONS
Götaplatsens Foto