Annons

Slutartid med blixt i av-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Har en liten sak som jag verkligen vill ha svar på. Har försökt lista ut det själv, men inte har jag blivit nå klokare alls.

Vill jag snabbt flippa upp blixten i Av, så får jag likt förbannat samma slutartid som om jag inte har blixten framme.

Ska det vara såhär?

Det är ju ingen större mening med blixten om jag ändå får samma slutartid. Ja lite kortare blir den ju, men det rör sig om en mycket liten skillnad. Det är som om blixten skjuter så svagt den bara kan.

Samma grej på oavsett vilken ridå jag synkar med.

Förstår inte varför, och det gör mig galen. Finns inget värre än när man inte vet hur det fungerar.

Hoppas det finns någon snäll själ här som kan förklara detta grundligt för mig, och jag hoppas verkligen att det ska vara såhär för jag vill verkligen inte skicka in kameran på reparation.

Tack på förhand!
/Tomas Jansson

EDIT: Det är en 400D det handlar om.

I av läget ska den titta så du får en bra "total mängd" ljus. Blixten ska se till att huvudföremålet blir låst och väl belyst. Om du fotar någon ute i AV läget kommer den sätta tiden så det blir bra mot bakgrunden, blixten låser personen. Om han inte rör sig för mycket kommer du både få bakgrund och personen.

Om blixten skulle minska tiden skulle du bara få personen och en väldigt mörk bakgrund.

virot skrev:
I av läget ska den titta så du får en bra "total mängd" ljus. Blixten ska se till att huvudföremålet blir låst och väl belyst. Om du fotar någon ute i AV läget kommer den sätta tiden så det blir bra mot bakgrunden, blixten låser personen. Om han inte rör sig för mycket kommer du både få bakgrund och personen.

Om blixten skulle minska tiden skulle du bara få personen och en väldigt mörk bakgrund.

Prova med att ställa in Blixtsynktiden till fast, 1/250s, i kameran så får du den tiden på slutaren i Av-läget.

För just modellen 400D är det 1/200 s, men annars var det rätt. Det gör man med en CF, om Tomas nu inte visste det. Själv låter jag vanligtvis kameran välja tid i Av. Om jag vill välja tid använder jag Tv eller M.

ANNONS
Götaplatsens Foto